
 
НВО Инфоцентар 
Извештај, ноември - декември 2007 страна 1 од 12 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2008
 

 

 
 
БРОЈ  1 

МЕДИУМСКО  ОГЛЕДАЛО 
 МАЈ  2008 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија, 2008 / Уредник: д-р Горан Стојковски / Автори на анализите: Билјана 
Михајловска, Васил Ашталковски, Даут Даути, м-р Маријана Марковиќ / Набљудувачи: Александар Стевановски, Анета Нечак, Едмонд 
Сотир, Султана Чулева / НВО Инфоцентар: Никола Тримпаре 18-1/5 1000 Скопје; тел/факс: (02) 3233 560; (02) 3216 690, 
contact@nvoinfocentar.org.mk; info@nvoinfocentar.org.mk www.nvoinfocentar.org.mk 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 2 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

 
 
 
 
 
 
СОДРЖИНА 
 

1.  Вовед 3 
2.1. Општи заклучоци 4 

2.1.1. Споредбени податоци за следењето на кампањата на политичките 
субјекти, партии и коалиции 5 

2.2. Коментар за односот на медиумите кон темите - предмет на анализа 5 

П Р И Л О З И  11 
Интензитет на објавени материјали по медиуми за анализиран период 12 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 3 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

1. ВОВЕД 
 

 „Медиумско огледало“ претставува континуиран мониторинг на медиумите во Република 
Македонија кој има за цел да даде јасна слика за професионалните стандарди и критериуми на 
информирање на медиумите, но и за начинот на кој тие ги следат и интерпретираат клучните 
општествени процеси и настани. 

Во оваа издание на „Медиумско огледало“ се презентирани резултатите од мониторингот и 
анализата на односот на медиумите кон темата „Парламентарни избори 2008“ и го опфаќа 
периодот од 5 до 17 мај 2008 година 

За потребите на овој мониторинг, прв од ваков вид во државава, е изготвена посебна 
методологија која беше тестирана од страна на тимот составен од уредник, аналитичари (4) и 
монитори (4).  

Во набљудувањето се опфатени шест дневни весници и шест ТВ куќи на национално ниво: 
„Вечер“, „Време“, „Дневник“, „Утрински весник“, „Коха“, „Шпиц“, ТВ „А1“, ТВ „Канал 5“, 
„МТВ 1“, „МТВ 2“, ТВ „Сител“ и ТВ „Телма“.  

Примената на методологијата покажува дали односот на медиумите кон случувањата е 
сеопфатен, умерен и избалансиран; дали новинарските текстови и прилози се поткрепени со 
наведени прецизни и јасни извори, дали се консултирани сите страни во конфликтните ситуации, 
дали се избегнуваат произволни коментари, вреднувања итн. Освен тоа, анализата истражува 
како е предадена информацијата (обем, време, извор и место); дали е опремена со илустративен 
материјал; каков е третманот на различните политички опции и личности, на различните етнички 
и културни вредности, и тоа преку употребата на терминологија и јазик; како се користат 
новинарските жанрови и дали има и какви се разликите меѓу набљудуваните медиуми во однос 
на претставувањето исти настани и појави. 

 Основна цел на мониторингот и анализата е да презентираат податоци и аргументи за 
позицијата на медиумите кон изборната кампања на инволвираните политички партии и 
коалиции во тој процес.  

Предмет на анализа е односот на медиумите кон: 
1. Коалицијата „За подобра Македонија“ (ВМРО-ДПМНЕ и другите партии) 
2. Коалицијата „Сонце – коалиција за Европа“ (СДСМ и другите партии) 
3. Демократска унија за интеграција (ДУИ) 
4. Демократска партија на Албанците (ДПА) 

Во овој период беа анализирани 789 објавени материјали: текстови, илустрации, стрипови и 
карикатури во весниците, односно прилози во централните дневно-информативни емисии кои се 
однесуваат на посочените тематски области. 

Платената политичка пропаганда и политичките митинзи не се предмет на мониторингот и 
анализата. Но анализата ги имаше предвид политичките реклами емитувани во вестите и 
пласирани на ударните места, но не и во рекламните блокови, надвор од рамките на 
официјалните вести. 

За потребите на оваа анализа беа мониторирани вестите емитувани во следниве термини: 
1. ТВ „А1“ 5 - 17.05.2008 : 19.00 ч. 
2. ТВ „Канал 5“ 5 - 17.05.2008 : 17.00 ч. 
3. „МТВ 1“ 5 - 10.05.2008 : 19.30 ч. 

12 - 17.05.2008 : 23.00 ч. („Македонија гласа“) 
4. „МТВ 2“ на албански јазик 5 - 17.05.2008 : 22.30 ч. 
5. ТВ „Сител“ 5 - 17.05.2008 : 18.00 ч. 
6. ТВ „Телма“ 5 - 17.05.2008 : 18.30 ч. 
 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 4 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

2.1. ОПШТИ ЗАКЛУЧОЦИ 

  ● „Коалицијата за подобра Македонија“ се однесува како актер кој едновремено остварува две 
улоги: субјект во изборите, но и техничка влада која активно учестува во предизборната 
кампања. Медиумите ја третираат различно оваа нестандардна ситуација – или ги пренагласуваат 
и афирмираат „редовните“ активности на Владата, или ги критикуваат како дел од предизборната 
кампања, посочувајќи дека тоа претставува партиска злоупотреба на институцијата „влада“ од 
позиција на власт. 

 
● За повеќето медиуми и коментатори очигледно е дека проектите на Владата се спакувани како 
реклама за ВМРО-ДПМНЕ, но и како пропаганда во полза на партиите од „Коалицијата за 
подобра Македонија“, вклучително и во корист на кампањата на ДПА. 

 
● Во анализираниот период, во медиумскиот простор доминираа интензивните кампањи на 
техничката Влада и кампањата на ВМРО-ДПМНЕ со „Коалицијата за подобра Македонија“. 
Овие кампањи видливо го потиснаа присуството на кампањите на другите коалиции и партии, 
учесници во Изборите 2008. Со бројните скапи и интензивни кампањи во медиумите, Владата и 
обезбеди на „Коалицијата за подобра Македонија“ фаворизирана и поволна медиумска позиција, 
односно и обезбеди попривилегирана положба споредено со положбата на опозициската „Сонце 
– коалиција за Македонија“, како и во однос на позицијата на останатите политички субјекти. 
Дел од медиумите негодуваат поради таквите постапки на техничката Влада, бидејќи сметаат 
дека на овој начин незаконски се трошат буџетски средства. 

 
● Мониторингот констатира дека, и квантитивно и квалитативно, во медиумите поголемо 
внимание и е посветено на коалицијата „За подобра Македонија“ отколку на „Сонце – коалиција 
за Европа“. Кај некои медиуми тој однос изнесува приближно 1 : 1,5 во корист на коалицијата 
предводена од ВМРО-ДПМНЕ. За нарушувањето на балансот придонесуваат првенствено 
медиумите кои настапуваат во улога на коалициски партнери на „За подобра Македонија“, како и 
оние медиуми кои и се наклонети на оваа коалиција. Аналогна е ситуацијата и во двата 
мониторирани медиума на албански јазик, каде што ДПА остварува квалитативна предност во 
однос на ДУИ токму поради сојузништвото и наклонетоста на овие медиуми кон ДПА и 
нејзината предизборна кампања. 

 
● Заедничка констатација на повеќето медиуми и општ впечаток на повеќето коментатори е дека 
Владата, поголемиот дел од медиумите, како и политичарите, влетаа во „предвремена 
предизборна кампања, во која власта не допушти Државната изборна комисија да ја води 
претставник на опозицијата, туку се впушти во обилно мешање на владината со кампањата на 
владејачката коалиција `За подобра Македонија`“. 

 
● Според медиумите, политичките партии на македонските Албанци, во секој нов изборен 
циклус влегуваат во сè пожесток меѓусебен конфликт и сè поинтензивна меѓусебна вооружена и 
насилна пресметка. Предизборните вооружени конфликти директно се одразуваат врз процесот 
на евроатлантското интегрирање на Македонија. Ставот на голем дел од медиумите е дека 
одговорноста за предизвиканата штета ја носат подеднакво: лидерите на двете најголеми 
албански партии, Премиерот кој не може да воспостави државна контрола врз ситуацијата и, 
особено, Министерката за внатрешни работи, поради манифестираната неефикасност и 
неснаоѓање во деликатниот момент за Македонија. 

 
● За ДПА и за ДУИ медиумите известуваат главно низ призмата на вооружените пресметки. Но, 
сепак, предизборните инциденти тесно се поврзуваат со ДПА токму поради најавата на 
партискиот лидер Мендух Тачи дека ќе има крвави инциденти. Медиумите упорно и речиси 
секојдневно ја повторуваат сентенцата на Тачи: „касапаана“. Земајќи ги предвид силните пораки 
од ЕУ и НАТО за неопходноста од спроведување фер и демократски избори, општ впечаток е 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 5 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

дека одговорноста за евентуалниот неуспех медиумите ја бараат кај владејачките ВМРО-ДПМНЕ 
и ДПА. Оттука и впечатокот на повеќето коментатори, па дури и отворени сомневања кај дел од 
медиумите во капацитетот на ВМРО-ДПМНЕ и на ДПА за организирање фер и демократски 
избори. 

 
● Постои видлива разлика меѓу информирањето на медиумите на македонски јазик за темите и 
настаните и третманот на овие теми во медиумите на албански јазик. Додека медиумите на 
македонски јазик со загриженост, силно и обилно негодуваат поради вооружените инциденти 
меѓу двете албански партии, плашејќи се од загрозувањето на евроатлантските перспективи на 
Македонија, медиумите на албански јазик повеќе се посветени на фаворизирањето или 
запоставувањето на некоја од двете поголеми политички партии на македонските Албанци. 
Двата мониторирани медиума на албански јазик, од кои едниот е и јавен сервис, оставаат 
впечаток дека се комплетно незаинтересирани за тоа што се случува во партиско-политичкиот 
блок на Македонците. 
 
2.1.1. Споредбени податоци за следењето на кампањата на политичките субјекти, 
партии и коалиции 

Деталниот статистички преглед за тоа како секој медиум покривал и со колку материјали 
третирал определена коалиција или партија е презентиран во прилогот на крајот од овој извештај 
(Табела за интензитетот на објавување материјали по медиуми за анализираниот период).  
 

2.2. КОМЕНТАР ЗА ОДНОСОТ НА МЕДИУМИТЕ КОН ТЕМИТЕ - ПРЕДМЕТ НА АНАЛИЗА 

Коалиција „За подобра Македонија“ 
 
Видливо е грамадното присуство на ВМРО-ДПМНЕ во медиумите. Според начинот на кој 

ја третираат предизборната кампања, дел од анализираните медиуми се однесуваат како 
учесници во кампањата, и тоа во улога на партнери на „Коалицијата за подобра Македонија“. 
Ваквата ситуација беше и очекувана, ако се има предвид фактот дека сопствениците на 
определени медиуми едновремено се и лидери на политички партии кои се дел од оваа 
коалиција. 

Очигледно е дека „Коалицијата за подобра Македонија“ се појавува како актер во две 
улоги: субјект во изборите и техничка Влада која активно учестува во предизборната кампања. 
Медиумите различно ја третираат оваа нестандардна ситуација – или ги пренагласуваат и 
афирмираат „редовните“ активности на Владата, или пак ги критикуваат како дел од кампањата, 
посочувајќи дека тоа претставува злоупотреба од позиција на власт. 

Без оглед на различните толкувања, сепак, сосема е јасно дека Владата, поголемиот дел од 
медиумите, како и повеќето политичари, влетаа во „предвремена предизборна кампања, во која 
власта не допушти Државната изборна комисија да ја води претставник на опозицијата, туку 
се впушти во обилно мешање на владината со кампањата на владејачката коалиција `За 
подобра Македонија`“. 

Очигледно е дека проектите на Владата се спакувани како реклама за ВМРО-ДПМНЕ, но 
и како позитивна пропаганда во полза на повеќето партии од Коалицијата (вклучително и ДПА). 

Анализата забележа специфичен начин на медиумско присуство и афирмација на 
членовите на владиниот кабинет кои се и носители на листи на коалицијата „За подобра 
Македонија“. Во определени случаи тие се присутни како членови на Владата, а во други како 
претставници на политичка партија, што укажува на суптилна афирмација и промоција на 
резултатите на Владата и владините политики во полза на оваа коалиција. 

Во информативниот простор на дел од медиумите, премиерот Никола Груевски доби 
екстремно голем простор за промоција на резултатите на Владата на ВМРО-ДПМНЕ (ТВ 
„Сител“, „Вечер“, ТВ „Канал 5“, „МТВ 1“ и делумно ТВ „А1“). Ваквиот начин на пропагандно 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 6 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

информирање во некои медиуми запре веднаш по реакцијата на Советот за радиодифузија, само 
два дена пред официјалниот почеток на изборната кампања. Но кај некои медиуми овој начин на 
пропагандно информирање продолжи без прекин во целиот период опфатен со оваа анализа. 

Коментаторите кои се противат на ваков тип на пропаганда оценуваа „дека тоа е модел на 
авторитарно владеење, а медиумската кампања на ВМРО-ДПМНЕ може да се спореди со 
`журналите` од времето на комунизмот на Тито“ („Дневник“, 17.05.2008). „Владините 
кампањи и спотови во екот на предизборието претставуваат интензивен предизборен 
маркетинг и очигледна манипулација на изборниот процес, со кој владата лови поени и со кој 
директно се крши Законот за избори“ („Шпиц“, 09/10.05.2008). „Иако се знаат кои се изборните 
правила и кои се законските можности за политичка пропаганда, сепак се чини дека партиите 
кои бараат доверба од граѓаните за да спроведат реформи и во областа на правото најмалку 
водат грижа и за овие норми“ (ТВ „Телма“, 15.05.2008). „Коалицијата со медиумите којашто 
Никола Груевски ја реализира преку трошење буџетски средства, од старт ги става другите 
партии во незавидна позиција“ („Утрински весник“, 05.05.2008). 

Впечатлив е дискурсот на информирањето преку кој Коалицијата ужива поддршка кај 
неколку медиуми кои се предмет на оваа анализа. Фаворизирањето на Коалицијата „За подобра 
Македонија“ во вестите на ТВ „Сител“ и на страниците на весникот „Вечер“ е изразено а) 
директно, со пофалби за активности, пред сè, на носителот на Коалицијата, ВМРО-ДПМНЕ и 
Никола Груевски (прилози посветени на владините активности), и б) индиректно, односно преку 
директна и жестока критика на опозициската СДСМ, почнувајќи од негација на програмата, 
политката кон Грција и спорот за името, како и отворена дискредитација на лидерката на 
партијата Радмила Шеќеринска. ТВ „Сител“ во секоја пригода нагласува дека владините 
активности (отворање амбуланти, спортски сали, водоводи...) се исполнување на ветувањата, или 
пак се почеток на покрупни потези предвидени во изборната програма на ВМРО-ДПМНЕ. 

Специфичен е третманот на Владата од страна на ТВ „А1“. Забележлив е индиректниот 
позитивен однос само кон дел од активностите на Владата - оние во сферата на земјоделството. 
Прилозите не содржат директни позитивни оцени за Владата, но целиот проект владини 
субвенции за земјоделците се нагласува дека е позитивен1. 

Посебно впечатливо е известувањето на „МТВ 1“ за посетата на италијанските 
европарламентарци Марчело Вернола и Рикардо Вентре. Не се спомнува фактот дека тие се 
всушност гости на ВМРО-ДПМНЕ и дека учествуваат на нивните предизборни митинзи со 
отворена поддршка за владејачката коалиција. На овој начин се доби впечаток дека приемот кај 
Премиерот е на ниво на официјални претставници на Европскиот парламент, а не како 
преставници на италијанската десница која ја поддржува коалицијата на ВМРО-ДПМНЕ. („МТВ 
1“, 14.05.2008). 

 
Коалиција „Сонце – коалиција за Европа“ 
 
Генерална забелешка е дека во медиумите, и квантитивно и квалитативно, поголемо 

внимание и се посветува на коалицијата „За подобра Македонија“ во споредба со „Сонце – 
коалиција за Европа“. Во некои медиуми тој сооднос изнесува приближно 1 : 1,5 во корист на 
коалицијата предводена од ВМРО-ДПМНЕ. Во медиумскиот простор доминира кампањата, 
односно интензивните кампањи и на Владата и на ВМРО-ДПМНЕ со „Коалицијата за подобра 
Македонија“, потиснувајќи го присуството на кампањите на другите коалиции и партии. За 
нарушувањето на балансот првенствено придонесуваат медиумите кои настапуваат во улога на 
коалициски партнер на владината „За подобра Македонија“, како и оние медиуми кои и се 
наклонети токму на оваа коалиција. Од друга страна, пак, информирањето на дел од медиумите 
за активностите на опозициската „Сонце – коалицијата за Европа“ најчесто е сведено на вести и 
извештаи од митинзите и прес-конференциите. 

                                                 
1 Впечатокот за позитивниот однос кон оваа владина активност го засилуваат и рекламите за емисијата „Фармер“, кои се 
емитуваат веднаш по генералната најава на вестите, а во кои има директен говор на премиерот Груевски и вицепремиерот 
Ставревски, за промоција на заложбите на Владата на ВМРО-ДПМНЕ.  



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 7 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

Притоа, доминантно место во медиумското известување има СДСМ, но во прилозите 
делумно им е посветено внимание и на другите партии, односно емитувани се делови од 
говорите на другите партиски лидери и носители на листи, покрај оние на Радмила Шеќеринска. 

Шест медиуми директно или индиректно застанаа во одбрана на СДСМ2 во случајот кога 
СДПМ излезе со кандидатска листа на пратеници кои имаат слични или исти имиња со оние од 
кандидатската листа на СДСМ. Овој акт на СДПМ повеќето медиуми го осудија како акт на 
политичка незрелост на партиите во Македонија. Особено, иако не докрај експилицитно, се 
посочува дека зад манипулативната кандидатска листа на СДПМ стои владејачката ВМРО-
ДПМНЕ, што пак, според коментаторите, зборува за оддалечување од европските стандарди и 
манипулација на сопствените граѓани. „Утрински весник“ ја оценува оваа партија како 
„тројански коњ“, а на оние кои ја употребуваат во таква улога им порачува дека „го доведуваат 
во прашање и сопствениот легитимитет и углед“ (09.05.2008). Дел од медиумите кои 
избегнуваа директно да ја одбранат СДСМ од „изборните паразити“ гласно негодуваа поради 
недостигот од демократичност, морал, етика, како и поради користењето лукавства, финти, 
манипулации... („Време“, „Шпиц“, „Утрински весник“, „Дневник“, ТВ „А1“, ТВ „Телма“). 

Известувањето на „Шпиц“ и „Утрински весник“ може да се протолкува како афирмација 
на политиката и ставовите на СДСМ (како носител на коалицијата „Сонце“) поврзани со 
прашањата за евроинтеграцијата и зачленувањето на Македонија во НАТО. „Шпиц“ на суптилен 
начин гради позитивна слика за лидерката на СДСМ.3 „Утрински весник“ ја дефинира СДСМ 
како партија која успеала да издејствува кандидатски статус за Македонија, без притоа да се 
активира спорот со Грција, и едновремено да обезбеди релаксирани меѓуетнички односи дома. 
Наклонетите медиуми сметаат дека оваа партија покажува подготвеност за продолжување на 
преговорите со Грција за спорот со името, со што Македонија би се извлекла од сè поизвесната 
изолација. Според „Утрински весник“, подготвеноста на коалицијата „Сонце“ за преговори за 
решавање на спорот, „Груевски ја злоупотребува преку споредбата за тоа кој е поголем 
патриот“ („Избори меѓу иднината и лажниот патриотизам“, 12.05.2008). 

Весникот „Вечер“ и ТВ „Сител“ настапуваат од позиција не на медиуми-известувачи, туку 
од позиција на политички противници и негатори на политиката на „Сонце – коалиција за 
Европа“. Широкиот арсенал жестоки критики и негативни оцени почнуваат со директен напад и 
оспорување на програмата на СДСМ, продолжува со иронични забелешки и дискредитација на 
личноста на претседателката на СДСМ и на коалициските партнери, како и исмејување на 
симболите на коалицијата. Ваквиот пристап е мошне сличен со реториката на конкурентската 
ВМРО-ДПМНЕ. Двата медиума покажаа дека СДСМ и другите партии од коалицијата „Сонце“ 
ќе бидат нивна мета на крајно остри критики, напади и сугестии. Впечаток е дека со ваквиот 
начин на интерпретација целта на овие медиуми не е информирање, туку ослабнување на 
позицијата на коалицијата во очите на јавноста.  

Се забележува дека и јавниот сервис „МТВ 1“ често ја манифестира својата ненаклонетост 
кон оваа коалиција.4 

                                                 
2 Освен „Вечер“ и ТВ „Сител“ кои со очевидна доза на иронија и цинизам на извесен начин го одобруваа 
потегот на СДПМ, од критика се дистанцираа и „МТВ 1“ и ТВ „Канал 5“, но и медиумите на албански јазик 
„Коха“ и јавниот сервис „МТВ 2“, кои оставаат впечаток на тотална незаинтересираност за тоа што се случува 
во партиско-политичкиот блок на Македонците. 
3 Учеството на Радмила Шеќеринска на Скопскиот маратон на стартот на изборната кампања, „Шпиц“ на 
насловната страница го оценува како „Старт со стил“ и подготвеност за „жестока трка за европска 
Македонија“, додека во прилогот во кој се известува за конвенцијата на опозицискиот блок, во насловот се 
афирмира пораката дека „`Сонце` ќе го осветли патот до НАТО и до ЕУ“ („Шпиц“, 09.05.2008; 12.05.2008; 
14.05.2008). 
4 Анализата забележа и оцени кои одат во насока на релативизирање на реакциите, т.е. благо оспорување на 
кредибилитетот на СДСМ да реагира за определени прашања. Впечаток остави и визуелното сугерирање на 
„тие што се обидуваат поради лични интереси да ги закочат реформите“ со користење снимка од 
промоцијата на коалицијата “Сонце – коалиција за Европа“, на која се лидерите на партиите од овој блок, кога 
се пренесува став на ВМРО-ДПМНЕ: „Тие што се обидуваат поради лични интереси да ги закочат реформите 
ќе бидат казнети на 1-ви јуни од граѓаните на Македонија – велат од ВМРО-ДПМНЕ“ („МТВ1“, 05.05.2008; 
08.05.2008; 13.05.2008).  



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 8 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

 
Демократска унија за интеграција 
 
На ДУИ, како и на другата партија од албанскиот политички блок - ДПА, и квантитативно 

и квалитативно, медиумите им посветија приближно исто внимание.  
Постои видлива разлика меѓу информирањето на медиумите на македонски јазик и 

третирањето на истите теми и односот кон нив во медиумите на албански јазик. 
Најголемиот дел од медиумите на македонски јазик за ДУИ известуваа со два типа 

прилози посветени на три теми: а) извештаи за секојдневните активности на ДУИ (предизборната 
кампања); б) коментаторски извештаи со оцени за инцидентите посветени истовремено и на ДУИ 
и на ДПА; в) коментаторски извештаи за радикализација на ставовите на ДУИ доколку не влезе 
во идната влада, односно за „регионализација на земјата“, „федерализација“ или 
„кантонизација“, како и за намерите на Изет Меџити да формира музеј во Скопје посветен на 
УЧК и Призренската лига. 

Медиумите на албански јазик, пак, повеќе беа посветени на фаворизирањето или 
запоставувањето на едната или другата од двете поголеми политички партии на македонските 
Албанци. 

Бесправната изградба (како што ја оценуваат медиумите на македонски јазик) на музејот 
посветен на борците на ОНА и Призренската лига – е мотив за навраќање на коментаторите кон 
улогата што ДУИ ја имаше во периодот на конфликтот од 2001 година. Навраќањето на 
настаните од 2001-ва, кај повеќето автори е во функција на нагласување на терористичкото 
минато на ДУИ.  

Покрај редовното следење на секојдневните партиски активности, медиумското внимание 
за ДУИ, како впрочем и за ДПА, посебно порасна со интензивирањето на инцидентите кои 
кулминираа со настанот кога беше пукано врз возилото на лидерот Али Ахмети, а кој ДУИ го 
оквалификува како (обид за) атентат врз претседателот на партијата. Во овој контекст, според 
„Утрински весник“, „Ахмети е жртва на атентат, а има доблест да не возврати со оружје 
туку со протест, додека министерката за внатрешни работи и Премиерот демонстрираат 
рамнодушност („Изборен терор“, 14.05.2008). Дел од медиумите сметаат дека ДУИ „само 
декларативно се залага за интегрирање на Македонија во НАТО и ЕУ“ (на пример „Дневник“ од 
06.05.2008), наспроти други кои сметаат „дека е позитивно тоа што ДУИ е против референдум за 
името, чиешто спроведување претставува пречка за интеграциите“ („Утрински весник“, 
17.05.2008). Според „Утрински весник“, „одговорноста односно вината за евентуалната 
федерализација ќе ја понесе Никола Груевски бидејќи ако ДУИ стане победник на изборите, а 
Груевски не формира влада со таа партија, тогаш ќе пристапи кон формирање сопствена 
влада во добиените избирачки места, што ќе значи почеток на федерализација на Македонија“ 
(09.05.2008). 

Речиси сите медиуми ја пренесуваа информацијата за почетокот на реставрацијата на 
спомен-куќата на Јашар-бег, за која се планира да биде Музеј на Албанците во Македонија – од 
Призренската лига до 2001-ва, како и веста за изјавата на Изет Меџити во врска со отворањето на 
прашањето за федерализација на Македонија, доколку не се почитува волјата на гласачите од 
албанскиот блок при формирање на новата влада. Исто така, сите ја пренесоа веста дека насекаде 
каде што градоначалниците се од ДУИ, се веат партиски знамиња заедно со државното знаме на 
Република Албанија, а без знамето на Македонија. Токму овие настани се искористени како 
повод за отворен напад и жестока критика врз политиката на ДУИ, како и потсетување за 
корените на оваа политичка партија. „Вечер“ зборуваше за „Музеј на злото“ (10.05.2008), ТВ 
„Сител“ оцени дека тоа е „отворена провокација“ (15.05.2008), „Време“ дека станува збор за 
„Насилството изборно“ (14.05.2008), додека ТВ „А1“ негодуваше поради „беззаконието“ „што 
го промовираат секаде каде што за тоа имаат можност - во случајот ДУИ, во општините 
каде што оваа партија има градоначалници“ (15.05.2008). 

Посебно внимание привлече дискурсот што го употребија двата анализирани медиума на 
албански јазик за третирање на кампањата на ДУИ. Анализата забележува дека оваа партија 
очевидно не ужива поддршка ниту во весникот „Коха“ ниту во информирањето на јавниот сервис 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 9 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

„МТВ 2“. Двата медиума не се придржуваат до неутралноста кога известуваат и ги 
интерпретираат кампањите на ДУИ и ДПА. 

Јавниот сервис „МТВ 2“ има негаторски однос кон ДУИ и употребува класичен 
манипулативен дискурс кога ја третира оваа партија.5 

Редакцијата на „МТВ 2“ – програма на албански јазик (како и „Коха“) игнорираше важен 
настан поврзан со оваа партија кога не ја емитуваше веста за инцидентот во Раковец (тетовско), 
каде што беше стрелано врз автомобилот на лидерот Али Ахмети. Од друга страна, иако не беа 
објавени некои ставови и изјави на ДУИ (од прес-конференции) во врска со овој настан, 
редакцијата ги објави реакциите на претставници на ДПА кои се однесуваат на истиот настан. Во 
повеќе наврати воопшто немаше прилози за оваа партија, иако таа имаше активности. 

И двата медиума постојано експонираа резултати од анкети за партискиот рејтинг во кои 
се истакнува изборната предност на ДПА пред ДУИ.6 

 
  
Демократска партија на Албанците 
 
И за ДПА, исто како и за ДУИ, се известува низ призмата на вооружените пресметки, при 

што повеќето медиуми истакнуваа дека ДПА настојува да ја минимизира тежината на нападот 
врз Ахмети. Впрочем, предизборните инциденти тесно се поврзуваат со ДПА токму поради 
најавата на партискиот лидер Мендух Тачи дека ќе има крвави инциденти. Медиумите упорно и 
речиси секојдневно ја повторуваат сентенцата на Тачи: „Касапаана“. 

Во повеќето медиуми се забележува посочување на ДПА како предизвикувач на настаните 
и на МВР како одговорна институција која треба адекватно да реагира, но која и покрај 
надлежноста што ја има и апелите кои и се упатуваат – не презема мерки. Општ впечаток е дека 
одговорноста се бара од владејачките ВМРО-ДПМНЕ и ДПА, земајќи ги предвид силните пораки 
од ЕУ и НАТО за неопходноста од спроведување фер и демократски избори. „Насилството мора 
да прекине!“ – беа секојдневните гласни пораки на медиумите.  

Оттука и впечатокот на повеќето коментатори, но и отворените сомневања на определени 
медиуми во капацитетот на ВМРО-ДПМНЕ и на ДПА за организирање фер и демократски 
избори7 („Шпиц“, 15 и 16.05.2008; „Утрински весник“, 12.05.2008; „Дневник“, 13.05.2008; ТВ 
„А1“, 12/14/15.05.2008; „Време“, 14 и 16.05.2008). 

Илустрирајќи го извештајот „Атентаторот на Ахмети се предаде“ со фотографии на 
Тачи и Селмани од ДПА во прв план и на Вулнет Џелили, осомничен за пукањето врз Ахмети, во 
заднина – „Време“ направи индиректна асоцијација за тоа кој е одговорен за инцидентот 
(16.05.2008). „Време“ ја остави отворена дилемата што ја наметна ДУИ за наводната вмешаност 
на полицајци во инцидентите на страната на ДПА и отворено го повика МВР „како знае и умее, 
да ги открие сторителите на предизборните насилства, дури и да се од нејзините редови“ 
                                                 
5 Проблемот е во тоа што редакцијата постојано емитува реакции од ДПА на обвинувања на ДУИ, но ги нема 
обвинувањата на ДУИ за кои ДПА всушност реагира. Освен тоа, фаворизирањето на ДПА може да се забележи 
и според минутажата на прилозите: на пример, извештаите на 14.05.2008, каде што прилогот за митингот на 
ДПА во Студеничани трае 4 минути, а за ист таков митинг на ДУИ во Врапчиште – само 1,5 минута. 
6 На 5.05.2008 „МТВ 2“ објави резултати од анкета во која односот на рејтингот на ДПА е 59,5% спрема 38,8 % 
на ДУИ, но истиот ден не ја објави анкетата на Националниот демократски институт во која односот е обратен. 
Медиумот објави и ги експонираше како ударна вест резултатите од анектата на Косовскиот центар за 
истражувачки студии „Гани Боби“, според која ДПА ја поддржуваат 58,2%, додека ДУИ 38,2% од 
испитаниците (10.05.2008). 
7 Еден коментар објавен во „Дневник“ на 13.05.2008 г. всушност ги сублимира реакциите на повеќето медиуми 
во периодот кога се спроведуваше овој мониторинг. Во таа статија се вели: „Изборната кампања трае само 
два дена, а правната држава веќе падна на колена. Отиде во неврат рамноправноста на граѓаните, 
неселективната борба против корупцијата, заштитата на интересите на државата и многу други рекламни 
принципи. Останаа само партиските интереси и бескрупулозната борба за глас повеќе. Ако по утрото денот 
се познава, слободно можеме да заклучиме дека наредните 20 дена до крајот на изборната кампања, законите 
ќе важат за сите освен за членовите и активистите на ВМРО-ДПМНЕ и ДПА“ („И Владата фатена во 
`Змиско око`“, „Дневник“, 13.05.2008). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 10 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

(„Насилството изборно“, 14.05.2008). ТВ „А1“ емитуваше аматерски снимки на кои се гледаат 
партиските конвои кои минуваат покрај подигнатите наплатни рампи, а неплаќањето на 
патарините го оцени како „партиска ујдурма“, „беззаконие“ и „каубојско однесување“ (медиумот 
ги посочи и ДПА и ДУИ како виновници). (12,14/15.05.2008) Дури и весникот „Вечер“ од 
17.05.2008 направи еден (иако единствен) исклучок со колумната „Албанците пукаат, 
Македонија страда“ (критиките изнесени во делот за ДУИ се однесуваат и на ДПА). „Дневник“ 
посочува дека „како владејачката ВМРО-ДПМНЕ, така и ДПА ја злоупотребува позицијата во 
власта за да ги употреби државните институции за собирање на што поголем број гласови“ 
(13 и 17.05.2008). А пак „Утрински весник“ ја истакнуваше поврзаноста на ДПА и ВМРО-
ДПМНЕ во врска со прашањето за референдум за името (идеја на ВМРО-ДПМНЕ), за што ДПА, 
како лојален партнер, се уште одбегнува да се изјасни, наспроти ДУИ која отворено се 
противстави на таквата идеја (17.05.2008). 

Меѓутоа, ДПА, освен критичари, меѓу медиумите има и свои сојузници и свои наклонети 
приврзаници. 

ДПА ужива целосна и безрезервна поддршка од јавниот сервис „МТВ 2“ – програма на 
албански јазик. Редакцијата ги отстапува ударните минути на вестите или за информациите за 
митинзите на оваа партија, или за прилози во кои се фали политиката на вработување на 
Албанците во државните институции – активности за кои се сугерира дека се успеси на ДПА. 
Впрочем, известувањето за партиските активности е опширно и според минутажата на прилозите 
и според нивната бројност. Дури и самата кампања понекогаш е проследена со некоја забелешка 
во прилог на ДПА: „на овие избори ДПА влегува со самодоверба, бидејки резултатите од 18 
месечното владеење се охрабрувачки“ (17.05.2008). Дека и весникот „Коха“ сепак е наклонет кон 
ДПА, показател е тоа како весникот ги третира резултатите од повеќето анкети за рејтингот на 
двете албански партии: ги објавува и експонира оние според кои подобро котира ДПА и 
нејзиниот лидер, а не ги објавува оние во кои подобар рејгинг има ДУИ и партискиот лидер.8 Во 
овој период, многу позитивно и интензивно се известуваше и за акцијата за вработување на 5.000 
Албанци во државната администрација, но тоа весникот не го толкува како владина активност, 
туку најчесто како заслуга на ДПА (експонирајќи ги изјавите на министрите или директорите на 
различни јавни установи и претпријатија од редовите на ДПА). Поддршка обезбедуваат и два 
медиума на македонски јазик: „Вечер“ и ТВ „Сител“. 

При известувањето за распоредот на предизборните активности на политичките партии, 
„Вечер“ од 07.05.2008 г. сугерира и прејудицира победа на ДПА во Тетово со насловот на 
статијата „Извинете, Тетово е резервирано за ДПА“. Освен тоа, споредено со другите медиуми, 
се добива впечаток дека „Вечер“ на некој начин ја остава ДПА подалеку од инцидентите, така 
што во некои прилози само кратко се пренесени реакциите на партијата во врска со вооружените 
инциденти. ТВ „Сител“, пак, експонираше „неофицијални“ сознанија за искажаните ставови од 
лидерот на ДПА, Мендух Тачи, околу заднината на инцидентите и наводните мотиви на ДУИ за 
нивно предизвикување - „да се наруши угледот на актуелната Влада, дека не е во состојба да 
организира фер и демократски избори“ (13.05.2008).  
 

                                                 
8 Редакцијата со ентузијазам ја објаснува заднината на Косовскиот центар за хумани студии „Гани Боби“, 
според чија анализа ДУИ би добила 11, а ДПА 17 пратеници. Весникот истакнува дека токму оваа организација 
точно ги предвиде резултатите пред одржувањето на неодамнешните парламентарни избори во Албанија, 
сугерирајќи им на тој начин индиректно на читателите доверба во резултатите на оваа нивна анкета 
(12.05.2008). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 11 
НВО Инфоцентар, мај 2008  

 
 
 
 
 

ПРИЛОЗИ  



 

Мониторинг на медиумите во Република Македонија 12 
НВО Инфоцентар, мај 2008 

 

ИНТЕНЗИТЕТ НА ОБЈАВЕНИ МАТЕРИЈАЛИ ПО МЕДИУМИ ЗА АНАЛИЗИРАН ПЕРИОД 

За период: 5 – 17 мај 2008 
 

 

 
 
 

Тема 

 
Медиум 

 
Вкупно  

(по 
тема) 

А1 Шпиц  Вечер 
 
Време  

 
Дневник 

 
Канал 

5 

 
МТВ 1 

 

МТВ 2 
на 

албански 

 
Сител 

 
Телма 

 
Утрински 
весник

 
Коха 

1. Коалиција „За 
подобра Македонија“ 14   28    26 12 17 14       67 10 31 9 12 12 252 

2. „Сонце – коалиција 
за Европа“ 16   24   24 15 13 15       42 7 16 14 22 7 215 

3. ДУИ 14   11    7 16 18 14       17 10 10 8 13 25 163 

4. ДПА 13   10    8 12 12 9       15 22 8 7 11 32 159 

Вкупно (по медиум) 57   73   65 55 60 52     141 49  65 38 58 76 789 


