
 
НВО Инфоцентар 
Извештај, ноември - декември 2007 страна 1 од 18 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ПРЕТСЕДАТЕЛСКИ И ЛОКАЛНИ ИЗБОРИ 2009
 

 

 
 
БРОЈ  3 

МЕДИУМСКО  ОГЛЕДАЛО 
 АПРИЛ  2009 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија, Избори 2009 / Уредник: д-р Горан Стојковски / Автори на анализите: 
Билјана Михајловска, Васил Ашталковски, Даут Даути, м-р Маријана Марковиќ / Набљудувачи: Александар Стевановски, Анета Нечак, 
Едмонд Сотир, Султана Чулева / НВО Инфоцентар: Никола Тримпаре 18-1/5, 1000 Скопје; Тел/факс: (02) 3233 560, 3216 690; 
contact@nvoinfocentar.org.mk, info@nvoinfocentar.org.mk / www.nvoinfocentar.org.mk 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 2 
НВО Инфоцентар, април 2009  

 
СОДРЖИНА 
 

1. Вовед 3 

2. Односот на медиумите спрема општествено-политичките настани во 
предизборниот процес и начинот на информирање 4 

2.1. Општи заклучоци 4 
2.1.1. Споредбени податоци за следењето на кампањата на политичките 
субјекти, партии и коалиции 5 

2.2. Коментар за односот на медиумите спрема темите 5 

ПРИЛОЗИ 17 

Интензивност на објавени материјали по медиуми за анализиран период 18 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 3 
НВО Инфоцентар, април 2009  

1. ВОВЕД 
„Медиумско огледало“ претставува континуиран мониторинг на медиумите во Република 

Македонија кој има за цел да даде јасна слика за професионалните стандарди и критериуми на 
информирање на медиумите, но и за начинот на кој тие ги следат и интерпретираат клучните 
општествени процеси и настани. 

Во оваа издание на „Медиумско огледало“ се презентирани резултатите од мониторингот и 
анализата на односот на медиумите спрема темата „Претседателски и локални избори 2009“, кој 
го опфаќа периодот од 23 март до 8 април 2009 година. 

За потребите на овој мониторинг, прв од ваков вид во државава, е изготвена посебна 
методологија која беше тестирана од страна на тимот составен од уредник, аналитичари (4) и 
монитори (4).  

Во набљудувањето беа опфатени шест дневни весници и шест ТВ-куќи на национално ниво: 
„Вечер“, „Време“, „Дневник“, „Утрински весник“, „Коха“, „Нова Македонија“, ТВ „А1“, ТВ 
„Канал 5“, „МТВ 1“, ТВ „АлСат-M“, ТВ „Сител“ и ТВ „Телма“. Селекцијата на овие набљудува-
ни медиуми е направена врз основа на оцената за влијанието што тие го имаат или можат да го 
имаат врз целокупната јавност во Република Македонија.1  

Примената на методологијата покажува дали односот на медиумите спрема случувањата е 
сеопфатен, умерен и избалансиран, дали новинарските текстови и прилози се поткрепени со 
наведени прецизни и јасни извори, дали се консултирани сите страни во конфликтните ситуации, 
дали се избегнуваат произволни коментари, вреднувања итн. Освен тоа, анализата истражува 
како е предадена информацијата (обем, време, извор и место); дали е опремена со илустративен 
материјал; каков е третманот на различните политички опции и личности, на различните етнички 
и културни вредности, и тоа преку употребата на терминологија и јазик; како се користат нови-
нарските жанрови; и дали има и какви се разликите меѓу набљудуваните медиуми во однос на 
претставувањето исти настани и појави. 

Основна цел на мониторингот и анализата е да презентираат податоци и аргументи за 
позицијата на медиумите кон изборната кампања на инволвираните политички партии и коали-
ции во тој процес.  

Мониторингот и анализата даваат одговори дали анализираните текстови и ТВ-прилози имаат 
позитивен/потврден, негативен или неутрален однос во извештаите што ги покриваат актив-
ностите на политичките партии и настаните во текот на кампањата. Посебно внимание, исто така, 
е посветено и на извештаите, освен за политичките опции, коалиции, политичките партии и 
нивните кампањи, и за политичарите, институциите, различните етнички заедници и различните 
религии во контекст на изборниот процес. 

Предмет на анализа беше односот на медиумите спрема: 
1. ВМРО-ДПМНЕ (Коалиција „За подобра Македонија“, Ѓорге Иванов) 
2. СДСМ (Љубомир Данаилов Фрчкоски) 
3. ДУИ (Агрон Буџаку) 
4. ДПА (Мируше Хоџа) 
5. НД (Имер Селмани) 
6. Љубе Бошковски (независен кандидат) 
7. ЛДП (Нано Ружин) 
Селекцијата на субјектите е направена врз основа на комбинација од следниве 3 критериума: 

1. сегашната парламентарна позиција на субјектот; 2. позицијата на ранг-листата на последните 
парламентарни избори; 3. претпоставката и оцената за нивното влијание преку медиумите или 
можното влијание во политиката, јавноста и во општеството. 
                                                 
1 Поради лимитираните техничко-материјални ресурси, во оваа издание на „Медиумско огледало“ не се мони-
торирани и анализирани презентираните содржини во останатите весници и ТВ-медиуми, чијашто популарност 
и влијание во македонското општество се, исто така, неоспорни. 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 4 
НВО Инфоцентар, април 2009  

Во овој период беа анализирани 1.155 објавени материјали: текстови, илустрации, стрипови и 
карикатури во весниците, односно прилози во централните дневно-информативни емисии кои се 
однесуваат на посочените тематски области. 

Платената политичка пропаганда и политичките митинзи не се предмет на мони-
торингот и анализата. Но, анализата ги имаше предвид политичките реклами емитувани во 
вестите и пласирани на ударните места, но не и во рекламните блокови, надвор од рамките на 
официјалните вести. 

За потребите на оваа анализа беа мониторирани вестите емитувани во следниве термини: 
1. ТВ „А1“   23.03-8.04.2009: 19.00 ч. 
2. ТВ „Канал 5“  23.03-8.04.2009: 17.00 ч. 
3. „МТВ 1“   23.03-8.04.2009: (19.30, 23.00 ч., како и Изборната хроника) 
4. ТВ „АлСат“  23.03-8.04.2009: 20.00 ч. 
5. ТВ „Сител“  23.03-8.04.2009: 18.00 ч. 
6. ТВ „Телма“  23.03-8.04.2009: 18.30 ч. 

 

2. ОДНОСОТ НА МЕДИУМИТЕ СПРЕМА ОПШТЕСТВЕНО-ПОЛИТИЧКИТЕ НАСТАНИ ВО 
ПРЕДИЗБОРНИОТ ПРОЦЕС И НАЧИНОТ НА ИНФОРМИРАЊЕ  

2.1. ОПШТИ ЗАКЛУЧОЦИ 

• Анализирајќи ги првичните реакции на опозицијата и експертската јавност по изборот на 
Ѓорге Иванов за претседател, медиумите се фокусираа на две клучни прашања – легитимитетот и 
авторитетот на идниот претседател. Сите медиуми го нотираа слабиот одѕив на албанското 
гласачко тело во вториот круг на Претседателските избори. Медиумите со големо внимание го 
опсервираа постигнатиот договор меѓу ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ за соработка во вториот круг на 
претседателските и локалните избори. Токму тој договор беше предмет и на посебни пост-
изборни анализи, од една страна, поради изборниот неуспех на ДУИ во Тетово и Гостивар, а од 
друга страна, поради релативно малиот процент на излезност на албанското гласачко тело на 
претседателските избори. Оттаму, дел од медиумите констатираа дека „Ѓорге Иванов е избран за 
претседател, но без гласовите на Албанците и покрај договорот меѓу ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ“, 
бидејќи „Иванов (и Фрчкоски) не ги придобија албанските гласачи“, а „договорот што јавно го 
соопштија коалиционите партнери од власта ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ е крајно непринципиелно 
силување на правото на демократски избор“.  

• Констатирајќи дека Владата, Премиерот и ВМРО-ДПМНЕ толку многу доминираа и 
управуваа со изборната кампања на Ѓорге Иванов, медиумите отворено изразија сомневање во 
самостојноста на идниот претседател, но и во неговиот индивидуален политички интегритет и 
идентитет. 

• Инцидентот на плоштадот „Македонија“ беше повод медиумите да упатат сериозни 
критики кон насилниците кои со шлаканици, тупаници, плукања и навреди ја бранеа инци-
јативата за изградба на црква на скопскиот плоштад. Бројни критики беа упатени за млакиот 
однос на власта, но и на премиерот Груевски, зашто според медиумите, „кога студенти се 
тепаат – премиерот мора да се извини за недемократскиот амбиент поради што и се случила 
таквата разврска“. Повеќето медиуми ја искритикуваа неефикасноста на МВР, а некои ме-
диуми, ја критикуваа власта за национализам, ксенофобија, авторитарност и тоталитаризам. 
Забележливо беше и тоа дека дел од медиумите на ниту еден начин не ја доведуваа владејачката 
ВМРО-ДПМНЕ во врска со случувањата на плоштадот „Македонија“, туку целата вина ја 
лоцираа во опозициската СДСМ. Имаше и такви медиуми кои посочија на „споделена одго-
ворност и на двата субјекта“ за немилите настани. Сепак, заеднички белег за повеќето медиуми е 
тоа што тие индиректно или директно застанаа во одбрана на правото на протест и беа против 
употребата на какво било насилство. 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 5 
НВО Инфоцентар, април 2009  

• Општ заклучок е дека солидниот број освоени гласови од партиите и кандидатите кои не 
се дел од владејачката коалиција и не се наоѓаат во сенката на ВМРО-ДПМНЕ не оставија 
рамнодушен ниту еден медиум. Во секој случај преовлада мислењето дека постепено почнува да 
се менува политичкото расположение на граѓаните, но и дека „граѓаните не ја отфрлија 
опцијата за компромис“ (се мисли на спорот со Грција, б.а.). Некои медиуми сметаа дека се 
најавува „будење на опозицијата“, дека „за премиерот Никола Груевски, времето на спотови, 
статуи и реторика, полека, но сигурно изминува“ и дека „Македонија се буди од портокаловата 
магија“. Од друга страна, има медиуми кои сметаат дека резултатите „даваат слика на една 
збришана партија, за бивш великан на македонската политичка сцена, кому никако да му дојде 
умот“ (се мисли на СДСМ, б.а.), односно „дека СДСМ не успеа на овие избори и покрај убед-
ливата, доминантна, дури и агресивна поддршка од медиумите“. 

• Поголемиот дел од медиумите оценија дека ДУИ доживеа „дебакл“, односно дека таа е 
„најсилна партија во албанскиот блок“ ако се суди според вкупниот број гласови и градоначал-
ници, „но реално е најголемиот губитник на изборите“, затоа што од големите општини победи 
само во Струга и Чаир, а го загуби Полог, односно Гостивар и Тетово. Според медиумите, една 
од причините за тоа е и објавената меѓусебна поддршка со ВМРО-ДПМНЕ која „доживеа 
фијаско“, па така се случи „триумф на ВМРО, а дебакл на ДУИ“. 

• Поголемиот дел од медиумите оценија дека ДУИ доживеа „дебакл“, меѓу другото и 
поради „уверливата“ победа на Сади Беџети во Тетово, што покажа дека „ДПА предвреме беше 
`отпишана`“. Освојувањето на градоначалничкото место во Тетово за медиумите претставува 
„инфузија“ за ДПА, особено по расцепот на партијата и заминувањето на дел од членството 
заедно со потпретседателот Имер Селмани. Медиумите истакнаа дека добивањето на градона-
чалничката фотелја во Тетово, за Албанците е исто што и добивањето на градоначалничката 
позиција во град Скопје за Македониците. Успехот на ДПА во Тетово се поврзува со пасивното 
однесување на ДУИ, но и со обилните партиски пазарења. Освен што ги сублимираа експерт-
ските оцени на коментаторите, медиумите нив дополнително ги подзасилија со сугестијата дека 
„Селмани ја загрозува ДУИ“, со која се потенцираше се поголемото значење на Селмани и 
поради тоа се понезавидната положба на ДУИ. 
 

2.1.1. Споредбени податоци за следењето на кампањата на политичките субјекти, 
партии и коалиции 

Детаљниот статистички преглед за тоа како секој медиум покривал и со колку материјали 
третирал определена коалиција или партија е презентиран во прилогот на крајот од овој извештај 
(Табела за интензитетот на објавување материјали по медиуми за анализираниот период).  

 

2.2. КОМЕНТАР ЗА ОДНОСОТ НА МЕДИУМИТЕ СПРЕМА ТЕМИТЕ 

ВМРО-ДПМНЕ (Коалиција „За подобра Македонија“, Ѓорге Иванов) 
Констатирајќи дека Владата, Премиерот и ВМРО-ДПМНЕ толку многу доминираа и 

управуваа со изборната кампања на Ѓорге Иванов, медиумите отворено изразија сомневање во 
самостојноста на идниот претседател, но и во неговиот индивидуален политички интегритет и 
идентитет. 

Според медиумите, Иванов е исправен пред предизвикот да изгради сопствен идентитет 
наспроти оној на премиерот Груевски и на Владата. Симптомите на политичката инфериорност 
на кандидатот Иванов, за новинарите беа видливи кога на митинзите последниот збор го имаше 
Премиерот, но и кога за неговите ТВ-настапи решаваше кабинетот на Груевски и кога пого-
лемиот дел од изјавите му ги пишуваа владините службеници (како што е опишано во „Меѓу 
кормилото и веслото“, во „Дневник“, 06.07.2009). По завршувањето на изборите, повеќето 
медиуми истакнаа дека Иванов не е претседател на сите граѓани, бидејќи за него не гласало 
албанското гласачко тело. 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 6 
НВО Инфоцентар, април 2009  

Изборот на Иванов за претседател со „тенок“ цензус, а со помош на екстремното експонирање 
на инвестициските проекти на Владата и ангажирањето на државата во неговата и партиската 
кампања на ВМРО ДПМНЕ, беше настан кој ја предизвика масовната медиумска критика. 
Инцидентот на митингот на студентите по архитектура само ја зголеми медиумската критика, 
која и дополнително се изостри со негативната реакција на јавноста воопшто. Владините 
политики во овој период се соочуваа со се поинтензивна и се поексплицитна медиумска критика. 

Прашањето за цензусот на претседателските избори беше опширно и повеќестрано обработу-
вано во периодот меѓу двата изборни круга. Исполнувањето на потребниот цензус се доведуваше 
во врска со излегувањето во вториот круг на изборите на гласачите кои ги поддржаа Селмани и 
Бошковски и, секако, на коалициониот партнер – ДУИ. Ваквите проценки отворија простор за 
прилози кои ги разработуваа изборните комбинаторики меѓу двата изборни круга, а во центарот 
на вниманието останаа пазарењата меѓу владините коалициски партнери ВМРО- ДПМНЕ и ДУИ. 

Медиумите со големо внимание го опсервираа постигнатиот договор меѓу ВМРО-ДПМНЕ и 
ДУИ за соработка во вториот круг на претседателските и локалните избори, според кој владејач-
ката ВМРО-ДПМНЕ требаше да ги поддржи кандидатите за градоначалници на ДУИ во Струга, 
Гостивар и Тетово, додека партијата на Ахмети истото требаше да го направи во Ресен, Крушево, 
Велес, Карпош, Центар и градот Скопје. Едновремено, ДУИ ќе требаше да го поддржи и прет-
седателскиот кандидат на ВМРО-ДПМНЕ, Ѓорге Иванов. Тој договор беше предмет и на посебни 
постизборни анализи, од една страна поради изборниот неуспех на ДУИ во Тетово и Гостивар, а 
од друга страна поради релативно малиот процент на излезност на албанското гласачко тело на 
претседателските избори. 

Анализирајќи ги првичните реакции на опозицијата и на експертската јавност по изборот на 
Ѓорге Иванов за претседател, медиумите посочија две клучни прашања – легитимитетот и авто-
ритетот на идниот претседател. 

Речиси сите медиуми го констатираа слабиот одѕив на албанските гласачи во вториот круг на 
претседателските избори. 

Според ТВ „АлСат–М“ (на албански јазик), „Ѓорге Иванов е избран претседател, но без 
гласовите на Алабнците и покај договорот меѓу ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ“ (6.04.2009). Слабата 
излезност на Албанците („околу три отсто“), според весникот „Коха“, односно според анали-
тичари кои ги цитира весникот, претставува менифестиран однос на албанските гласачи спрема 
политиката на владејачката ВМРО-ДПМНЕ и нејзиниот претседателски кандидат. Според тоа, 
оцените за тој однос се содржеа во насловот „Албанците го осудија концептот на црквите“ 
(„Коха“, 7.04.2009). Кога станува збор за одѕивот на македонските Албанци, „Коха“ под лупа го 
става и договорот меѓу Ахмети и Груевски, при што весникот, сепак, вината ја префрли на 
ВМРО-ДПМНЕ: „ДУИ се чувствува `изневерена` од ВМРО“ („Коха“, 8.04.2009).2 И „Нова Маке-
донија“ забележа дека „Во тетовско `претседателските` кутии останаа полупразни“, како и 
тоа дека „И Албанците во Струга гласаа за градоначалник, но не и за претседател“. Весникот 
заклучи дека „Иванов и Фрчкоски не ги придобија албанските гласачи“ за што дел од вината ја 
бараше и кај кандидатите, поради тоа што „ниту Иванов ниту Фрчкоски како претседателски 
кандидати не покажаа никаков интерес да ги придобијат гласовите на Албанците“ („Нова 
Македонија“, 06.04.2009). Меѓутоа предмет на постизборна критика во овој весник беше и 

                                                 
2 Во написот, пак, „Амнестија за Сопот, Бродец и Ибрахим Сулејмани“ (26.03.2009), „Коха“ забележуваше дека 
„Ѓорге Иванов, во времето кога беше никој и ништо, стана познат со неговите ставови против 
територијалната поделба, која на Албанците им даде не повеќе од 11 отсто од територијата на оваа 
држава. На овој господин му беше голема оваа територија со која ќе управуваа Албанците и истата ја 
прогласи како попуштање на Македонците кон Албанците“. Меѓутоа, од друга страна, весникот им сугерираше 
на албанските лидери да се испазарат за гласовите на македонските Албанци, со тоа што поддршката да се 
услови со амнестија на некои осудени Албанци кои „не се криминалци“ и кои „политиката ги затвори, 
политиката може да ги ослободи“. Во тој контекст, весникот им се обраќаше на лидерите на албанските 
партии: „Вие знаете дека и Фрчковски и Иванов се подготвени да прогласат амнестија за овие луѓе поради 
нашите гласови“. „Коха“ сметаше дека „250.000 албански гласови и овој пат ќе го одредат идниот 
претседател на оваа земја“. По победата на Ѓорге Иванов, весникот не ја минимизира улогата на албанските 
гласачи, бидејќи смета дека 3 отсто албански гласови придонесоа за цензусот и го одредија победникот („3-те 
отсто на Албанците го избраа Иванов“, 7.04.2009). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 7 
НВО Инфоцентар, април 2009  

самиот „договор што јавно го соопштија коалиционите партнери од власта ВМРО-ДПМНЕ и 
ДУИ“. Весникот ја пласираше оцената за „крајно непринципиелно силување на правото на демо-
кратски избор“ („Народот ја научи лекцијата, време е на политичарите“; „ДУИ ќе испитува 
дали ВМРО ДПМНЕ гласаше за Хазби Лика во Тетово“, „Нова Македонија“, 07.04.2009, 
08.04.2009). 

„Време“ без дилеми оцени дека ВМРО-ДПМНЕ постигна „триумф“ на овие избори, но 
таквите оцени не го спречија медиумот и да ја критикува партијата за дел од кампањата, како и 
Владата за дел од потезите во овој период. По првиот круг, „Време“ оцени дека ВМРО-ДПМНЕ 
„ја зацврстува власта и по вертикала и по хоризонтала“, односно добива „лавовски дел“ од 
локалната самоуправа, можност да ги реализира плановите, „но и историска одговорност да ги 
реши тешките проблеми...“, при што повеќе „нема вадење на `кочничари`, ниту обврска во 
догледно време да се тресе над рејтингот...“ („Победиле сите“, „Триумф на ВМРО, дебакл на 
ДУИ“, 24.03.2009, 07.04. 2009). 

Карактеристично за известувањето во овој период е големото внимание кое медиумите го 
посветија на протестите на скопскиот плоштад. Заеднички белег за повеќето медиуми е тоа што 
тие индиректно или директно застанаа во одбрана на правото на протест и беа против употребата 
на какво било насилство. Повеќето медиуми не изразуваа директни оцени за или против некој од 
инволвираните субјекти, но ги пренесуваа ставовите на сите субјекти (политичари, експерти, 
НВО, дипломати) кои остро го осудија насилството. Настаните на плоштадот „Македонија“ беа 
повод да се упатат сериозни критики кон предизвикувачите на инцидентите кои со шлаканици, 
тупаници, плукања и со навреди ја бранеа инцијативата за изградба на црквата на плоштадот. 
Многу посилни критики беа упатени за млакиот однос на власта, но и на премиерот Груевски 
спрема ваквите случувања. Според „Нова Македонија“, на пример, „...кога студенти се тепаат 
– премиерот мора да се извини за недемократскиот амбиент што овозможил таква разврска 
(работа му е да го обезбеди, видете го премиерот на Франција)“ („Манифест по задушеното 
востание“, „Нова Македонија“, 01.04.2009). ТВ „А1“, пак, индиректно ја искритикува неефи-
касноста на МВР со тоа што ги пренесе информациите дека полицијата идентификувала двајца 
насилници, додека „А1“ со своите снимки и дополнителни графички елементи, и на МВР и на 
јавноста експлицитно им прикажа повеќе од двајца насилници.3 „Дневник“ ја критикуваше 
власта за ширење национализам и ксенофобија, авторитарност и тоталитаризам („Кукастиот 
одред од улицата Дураку“; „Зелена власт, зрела јавност“, „Дневник“, 01.04.2009 и 02.04.2009).4 

И во овој период весникот „Вечер“ и ТВ „Сител“ безрезервно ги поддржуваа и фалеа и 
Владата и нејзините политики, и премиерот Груевски, и ВМРО-ДПМНЕ, и нејзиниот прет-
седателски кандидат Ѓорге Иванов. 

По објавувањето на финалните резултати, ТВ „Сител“ оцени дека со освоените 55 општини на 
коалицијата на ВМРО-ДПМНЕ и 12 општини на ДУИ, „владејачката коалиција доби масовна 
поддршка за политиката која сега ја спроведува и доверба за политиката која од нив се очекува 
во иднина“ (06.04.2009). Победата на Иванов, пак, е проследена со оцената дека тој е претседател 
кој „не е спорен за никого“, односно е „прв македонски претседател избран без полнење кутии, 
без меѓупартиски уцени и пазарења, без насилства на избори кои не се спорни за никого“ 
(06.04.2009). И весникот „Вечер“, информирајќи за резултатите на претседателските избори, 
истакнуваше дека „ова е првиот Претседател за кој не се полнеле гласачки кутии и кој не доаѓа 
на функција со изборно насилство и инциденти“ („Македонија доби претседател, еден за сите“, 
„Вечер“, 07.04.2009). За разлика од повеќето медиуми, „Вечер“ на ниту еден начин не ја доведе 

                                                 
3 ТВ „А1“ во неколку наврати емитуваше снимки со стоп-кадри на кои јасно се гледаа 4-5 од насилниците, што 
беше истакнато и со обележување на нивните ликови со црвени кругови. Со снимките од тепачката на Плошта-
дот беа илустрирани и оние прилози во кои се пренесуваа ставовите на различни субјекти (28-31.03.2009). 
4 „Од штабовите на фундаменталистичкиот конзервативизам фрчат катиљ-фермани... Нема поголем 
таксират од моментот кога демагогијата станува државна идеологија. Нема поголемо зло, поголем расизам, 
фашизам и лудило ако луѓето ги жигосате како неподобни поради нивното етничко потекло“; „Од тој вруток 
на авторитарност и тоталитаризам доаѓа налогот да бидеме среќни што друг размислува и одлучува 
наместо нас... Преку кампањски организирано перење на мозоци се `произведува` прототип на подобен гра-
ѓанин, кој треба да биде сиромашен, изманипулиран, столчен и безгласен“... 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 8 
НВО Инфоцентар, април 2009  

ВМРО-ДПМНЕ во врска со случувањата на плоштадот „Македонија“, туку целата вина ја лоци-
раше кај СДСМ и претседателот Бранко Црвенковски. Весникот ги акцентираше ставовите на 
премиерот Никола Груевски, како и официјалниот став на МВР, за немилите настани. За ин-
цидентите на плоштадот „Македонија“ „МТВ 1“ известуваше неутрално со квалификација дека 
тоа биле „протести `за` и `против` изградба на црква на плоштадот `Македонија`“, кои 
преминале во „насилство меѓу поделените групи“, при што не се посочуваше конкретно на пре-
дизвикувачите на инцидентите („МТВ 1“, 28.03.2009). На ваков начин редакцијата сугерираше 
поделена одговорност за случувањата меѓу двете групи протестанти. 

 

СДСМ (Љубомир Данаилов Фрчкоски) 
Повеќето медиуми беа изненадени од постигнатиот резултат на СДСМ, односно од релативно 

големиот број гласови што ги доби кандидатот Фрчкоски, но и СДСМ и опозицијата воопшто. 
Дел од медиумите оваа ситуација ја опишаа како позитивен импулс во развојот на македонската 
демократија, додека дел од нив сметаа дека е тоа само дел од маневрите на некои од субјектите 
во политичкиот процес. Некои медиуми сметаа дека се најавува „будење на опозицијата“, дека 
„за премиерот Никола Груевски, времето на спотови, статуи и реторика, полека, но сигурно 
изминува“ и дека „Македонија се буди од портокаловата магија“. Од друга страна, има медиуми 
кои сметаа дека резултатите „даваат слика на една збришана партија, за бивш великан на 
македонската политичка сцена, кому никако да му дојде умот“ (се мисли на СДСМ, б.а.), 
односно „дека СДСМ не успеа на овие избори и покрај убедливата, доминантна, дури и 
агресивна поддршка од медиумите“. 

Меѓутоа, општ заклучок е дека освоените гласови од партиите и кандидатите кои не се дел од 
владејачката коалиција и не се наоѓаат во сенката на ВМРО-ДПМНЕ, не оставија рамнодушен 
ниту еден медиум. Преовлада мислењето дека постепено почнува да се менува политичкото рас-
положение на граѓаните, како и тоа дека „Граѓаните не ја отфрлија опцијата за компромис“ (се 
мисли на спорот со Грција, б.а.). 

ТВ „Сител“ и „Вечер“ го задржаа крајно критичкиот однос спрема СДСМ и Фрчкоски во 
текот на целата кампања создавајќи негативна слика за опозицијата, но едновремено ја нагла-
суваа позитивната слика за власта. Јавниот сервис „МТВ 1“ отворено, а ТВ „Канал 5“ делумно, 
наклонуваа кон власта. „Нова Македонија“ беше остар и бескомпромисен критичар на опо-
зицијата, поточно на СДСМ, на кандидатот Фрчкоски и на претседателот Црвенковски. Некои 
медиуми беа многу поблаги и многу поумерени во оцените и коментарите за опозициската 
СДСМ и нејзиниот кандидат, наспроти акцентираните критики за владејачката коалиција, 
Владата и нејзиниот кандидат Иванов („Утрински весник“, „Дневник“). Дел од останатите ме-
диуми, пак, често и ги критикуваа и ги фалеа колку субјектите од власта толку и опозициските 
партии и кандидати (ТВ „А1“, „Време“, „Коха“). Еден мал дел од медиумите беа неутрални, 
односно многу малку или воопшто не анализираа, не коментираа, не оценуваа и не толкуваа (ТВ 
„Ал-Сат–М“, ТВ „Телма“). 

„Вечер“ и постизборно ја продолжи медиумската пресметка со опозицијата, но и со 
медимуите кои критички го опсервираат практикувањето на власта од страна на владејачката 
коалиција, особено во контекст на најавата за враќање на Бранко Црвенковски на лидерската 
позиција на СДСМ („СДСМ темпира етничка бомба во Македонија“; „Црвенковски и Керим 
работат со намера да пропаднат претседателските избори!“, „Вечер“, 08.04.2009 и 
28.03.2009). Добиените гласови на независниот кандидат Љубе Бошковски, според „Вечер“, се 
резултат на „директна поддршка од гласачите на СДСМ кои сакаат да претстават раскол во 
редовите на владејачката партија“ („СДСМ го пумпал Љубе и се преполовил како партија“, 
„Вечер“, 25.03.2009). По вториот изборен круг ТВ „Сител“ оцени дека СДСМ не успеал на овие 
избори, и покрај „убедливата, доминантна, дури и агресивна поддршка од медиумите“ 
(06.04.2009). За да го потенцира поразот на СДСМ, „Сител“ потсети дека изборите во 2008 
година, кога СДСМ имаше повеќе гласови од оние што ги доби Фрчкоски, „беа толкувани како 
тежок пораз“, по што Шеќеринска поднесе оставка (24.03.2009).  



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 9 
НВО Инфоцентар, април 2009  

Во периодот по првиот круг на изборите, актуелни беа преговорите („пазарењата“) меѓу 
партиите. Пишувајќи за очекувањата на СДСМ во поглед на претседателските и локалните 
избори, во пазарењата, како логична последица на односите и настаните, се ставени ДУИ, 
независниот кандидат Љубе Бошковски и кандидатот за претседател од Нова демократија, Имер 
Селмани („Пазарот се врти околу Бошковски, Селмани и ДУИ“, „Нова Македонија“, 
25.03.2009)5. Во текстот „Пазарања за цензус и заткулисни игри за предвремени избори“ 
(27.03.2009) „Нова Македонија“ го прогнозираше развојот на настаните во согласност со „вто-
рата насока на сценаријата“, според која, „од партијата на Ахмети ќе се притајат додека 
завршат изборите, а постизборно на Груевски да му ги испорачаат своите барања, кои за него 
би биле неприфатливи“. Предвидувањата на весникот се дека „со заеднички сили, за осум - девет 
месеци, би требало да испровоцират криза, која ќе биде причина за вонредни парламентарни 
избори“. И „Љубе Бошковски и неговите изненадувачки 150 илјади гласа“ „Нова Македонија“ ги 
доведува во корелација со плановите на Бранко Црвенковски, поради тоа што „на средбата 
актуелниот шеф на државата не побарал поддршка за Фрчкоски, туку ветување од Бошковски 
дека нема да го поддржи Иванов“ („Пазарања за цензус и заткулисни игри за предвремени 
избори“, „Нова Македонија“, 27.03.2009). „Дневник“ известуваше дека СДСМ преговара со Љубе 
Бошкоски и Имер Селмани („Бошкоски на директен пазар кај Црвенковски“, „Дневник“, 
26.03.2009), а му ја откажува подршката на Стевчо Јакимовски (кандидат за градоначалник на 
општина Карпош), бидејќи ЛДП „не планира гласовите на Нано Ружин да ги пренасочи кон 
претседателскиот кандидат Љубомир Фрчковски“ („СДСМ му откажува на Стевчо“, „Днев-
ник“, 26.03.2009). Повикувајќи се на непрецизни извори („според извори во опозициската 
партија, партиски извори во СДСМ“), и „Дневник“ шпекулативно посочуваше дека се разго-
варало за „подготвување на терен за предвремени парламентарни избори што би ги иницирале 
СДСМ и ДУИ“ („Заев го врбувал Ахмети“, „Дневник“, 28.03.2009). На иста тема критикуваше и 
сугерираше и ТВ „Сител“: „лутите противници“ Бошковски и Фрчкоски „влегуваат во заед-
ничка кампања“ и „ги бранеа грчките интереси, а ги плукаа оние на Република Македонија“ во 
емисија на грчката национална телевизија посветена на спорот за името, односно „Љубе Бош-
ковски утринава беше на пеење кај Бранко Црвенковски“ (25.03.2009). ТВ „А1“, исто така, 
шпекулираше за тајни преговори меѓу партиите за меѓусебна поддршка. Средбата Заев - Ахмети 
ја проследи со официјални и неофицијални информации, но и со доза на иронија присутна во 
забелешката „секој со секого и секој против секого“. Дека „Тактиките и предизборните паза-
рења исфрлија на површина невозможни комбинации“, забележа и ТВ „Канал 5“ (26.03.2009). Во 
написот „Амнестија за Сопот, Бродец и Ибрахим Сулејмани“ од 26.03.2009, со кој „Коха“ 
предлагаше иницијатива упатена до партиите на македонските Албанци (да се услови гласот на 
Албанците во вториот круг), весникот потсети како Албанците го доживуваат претседателскиот 
кандидат Љубомир Фрчковски (во истиот напис и за кандидатот на ВМРО-ДПМНЕ). Весникот 
смета дека двајцата претседателски кандидати, „кој повеќе, кој помалку ги мразат Албанците“, а 
за Фрчковски посочи дека „Албанците од Скопје не му ги забораваат битпазарските настани 
кога за еден банален случај, по негова наредба, полицијата уби тројца невини Албанци додека 
стотици други ги малтретираше“.  

„Вечер“ постојано посочуваше на „ковање заговори за пропаѓање на претседателските из-
бори“ („Црвенковски и Керим работат со намера да пропаднат претседателските избори!“, 
28.03.2009), наспроти оцената (инаку единствена позитивна во текот на целата кампања) изра-
зена од „Сител“ за в.д. лидерот на СДСМ, Зоран Заев, кој „исклучително културно и коректно“ 
апелираше до гласачите да излезат на избори во вториот круг (што е оценето како „политички 
позитивна изјава“, 31.03.2009). Спротивно од „Вечер“, ТВ „А1“ цитираше и неименуван извор 

                                                 
5 Очекувањата на СДСМ „дека во најдобар случај нивниот кандидат би можел во вториот круг да освои околу 
400.000 гласови од избирачите кои се проевропски насочени“ се поврзани со „партиските пресметки“ за 
прелевање на „околу 90% од гласовите на Нано Ружин, околу 40.000 гласови што Имер Селмани ги доби во 
централниот и источниот дел од државата, од гласачи разочарани од СДСМ чија наклонетост партијата 
повторно ќе ја придобива. СДСМ тука ги смета и барем половина од гласовите што ги собра Бошковски, под 
претпоставка дека останатата половина од неговите гласачи ќе гласа за ВМРО ДПМНЕ или нема воопшто 
да излезе во вториот круг“. 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 10 
НВО Инфоцентар, април 2009  

според кој од СДСМ, „и по цена да загубат, лобираат да се избере претседател“ за да нема 
ВМРО-ДПМНЕ изговор да ја префрла одговорноста на други (01.04.2009).  

Сите медиуми внимателно ги следеа протестите на плоштадот „Македонија“, кои прераснаа 
во инцидент. Весникот „Вечер“ беше меѓу ретките медиуми кои многу слабо или воопшто не ги 
критикуваше насилниците што ги нападнаа студентите. Информациите за настанот „Вечер“ ги 
обработуваше на начин што ги доведуваше во корелација со влијанието на опозициската СДСМ, 
и повторно – претседателот Црвенковски, користејќи ги за уште една сериозна дискредитација 
(„Хаос и немири: Бранко се враќа!“ и „Како Соња Исмаил, Владе Милчин и Јован Деспотовски 
станаа студенти од архитектонскиот факултет“, „Вечер“, 30.03.2009). Со начинот на 
известување и коментирање на настаните, целата вина ја насочи кон СДСМ. „Време“ ја 
критикуваше СДСМ, но и ВМРО-ДПМНЕ. Според Време, СДСМ „ги подбуцнаа“ студентите и 
дури ни наивните не поверуваа дека тоа е „спонтано граѓанско собирање на група млади луѓе“, а 
ВМРО-ДПМНЕ „ги активираа своите партиски офицери да регрутираат група `витези-
крстоносци` кои со сите сили требаше да им се спротивстават на еретиците“ („Силување“, 
30.03.2009). „Нова Македонија“ ги осуди инцидентите, но протестите ги разгледуваше и во 
контекст на влијанието на политичките партии (опозицијата) врз логистиката за нивната 
организација. Затоа весникот едновремено ги критикуваше и двете партии („Насилници тепаа 
луѓе во име на црквата“, „Не задушувајте го Скопје“, „Манифест по задушено востание“ и 
„Државата ќе се судри со Уставот ако ја финансира иградбата на црквата“, „Каде бевте 
студенти!“ и „Доста веќе со фингерајки“, „Нова Македонија“, 30.03.2009, 31.03.2009 и 
01/02.04.2009, 03.04.2009). 

За весникот „Време“, по првиот изборен круг беше јасно дека СДСМ и натаму има верни 
гласачи, но и дека придоби многу нови („Изборите изненадија со предвидливоста“, 24.03.2009), 
додека, пак, по вториот изборен круг оцени дека неуспехот треба да ја освести опозицијата која 
треба да се реформира, зашто на државата и е потребна силна опозиција. Ваквите оцени „Време“ 
ги сублимираше во насловот „СДСМ се крсти во Бранко Црвенковски“ (08.04.2009). Враќањето 
на Црвенковски на кормилото на СДСМ, „Утрински весник“ го разгледува како надеж за враќа-
ње на силните позиции на СДСМ на политичката сцена во државата. Весникот истакнуваше дека 
партијата ќе се насочи кон економијата, социјалните теми и човековите права („По поразот, 
СДСМ го чека Црвенковски“, „Утрински весник“, 08.04.2009). Весникот смета дека опозицијата 
треба да биде вистинска политичка алтернатива, посочувајќи дека „лево ориентираните соци-
јалдемократи ќе треба да изодат макотрпен пат за да ги убедат граѓаните дека се вистинска 
алтернатива, која има идеи и решенија, а не само политичка опција која знае да критикува“ 
(„Пролетно изборно будење“, „Утрински весник“, 24.03.2009). 
 

ДУИ (Агрон Буџаку) 
ДУИ беше медиумски најатрактивниот албански политички субјект, и во периодот меѓу двата 

изборни круга, но и по завршувањето на изборите. Партијата го привлече вниманието на меди-
умите поради неколку причини. Во почетокот медиумите ја опсервираа улогата на ДУИ како 
еден од клучните фактори, покрај гласачите на Бошковски и Селмани, во обезбедувањето на 
цензусот од 40 проценти излезност во вториот круг на претседателските избори, но и како дел од 
пазарењата во рамките на владејачката коалиција (во еден период и со опозициската СДСМ за 
евентуална можност да се предизвикаат предвремени парламентарни избори). Фокусот на меди-
умското внимание насочен кон ДУИ доплонително се изостри откако таа се најде во положба во 
која и е загрозен приматот на најголема партија во албанскиот политички блок поради изборниот 
пораз во Тетово и Гостивар. 

Споредено со останатите медиуми на македонски јазик, „Нова Македонија“ беше весникот кој 
на ДУИ и посвети најголемо внимание (види ја Таблицата во делот Прилози кон крајот на 
оваа анализа). ДУИ беше ставена во улога на актер во „Пазарењата за цензус и заткулисните 
игри за предвремени избори“, во сценаријата за идниот развој на настаните, и на владејачката 
ВМРО ДПМНЕ, и на опозициската СДСМ. За односите во владината коалиција весникот оцени 
дека „и двете партии играат и свои посебни игри“, па така, според „Нова Македонија“, „во ДУИ 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 11 
НВО Инфоцентар, април 2009  

сметаат дека лидерот на ВМРО-ДПМНЕ сака да си обезбеди нов албански партнер ако ДУИ 
излезе од власта“, а тој партнер би бил Имер Селмани и неговата партија Нова Демократија“ 
(„Пазарања за цензус и заткулисни игри за предвремени избори“, „Нова Македонија“, 
27.03.2009). Во истиот напис весникот пласираше предвидувања за можните односи на ДУИ со 
СДСМ, а според кои „со заеднички сили, за осум-девет месеци, би требало да испровоцират 
криза, која ќе биде причина за вонредни парламентарни избори“. Постизборно, повикувајќи се на 
„високи извори од партијата“, „Нова Македонија“ посочуваше дека „Демократската унија за 
интеграција сериозно ќе ги преиспита резултатите од локалните избори во Тетово за да 
утврди дали членовите на ВМРО-ДПМНЕ го поддржале нивниот кандидат за градоначалник 
Хазби Лика“ („ДУИ ќе испитува дали ВМРО ДПМНЕ гласаше за Хазби Лика во Тетово“; 
„Груевски ќе го спасува Ахмети со реконструкција на Владата“, „Нова Македонија“, 08.04.2009, 
09.04.2009). 

Речиси сите мониторирани медиуми известуваа за ДУИ најчесто во прилози во кои едно-
времено се анализираа и изборните резултати и односите на релација ДУИ – ВМРО-ДПМНЕ. 

Изборните резултати по завршувањето на вториот изборен круг го разгореа сомневањето на 
медиумите за доследноста при почитувањето на договорот од страна и на ВМРО-ДПМНЕ и на 
ДУИ. Речиси сите медиуми информираа за мислењата на експертите или ставовите на неиден-
тификувани извори, најчесто „партиски функционери“, во врска со почитувањето на договорот 
меѓу ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ за локалните и претседателските избори, при што се искажуваше 
сомневање дека гласовите на Македонците во Тетово отишле на контото на Сади Беџети од 
ДПА, како и тоа дека ДУИ не обезбедила масовна поддршка на македонските Албанци за Ѓорге 
Иванов. 

Анализирајќи ги резултатите во целина, „Време“ оцени дека ДУИ доживеа „дебакл“, односно 
дека таа е „најсилна партија во албанскиот блок“ ако се суди по вкупниот број гласови и гра-
доначалници, „но реално е најголемиот губитник на изборите“ затоа што од големите општини 
победи само во Струга и Чаир. Според „Време“, една од причините за тоа е и објавената меѓу-
себна поддршка со ВМРО-ДПМНЕ која „доживеа фијаско“ („Триумф на ВМРО, дебакл на ДУИ“, 
07.04.2009). „Време“ шпекулираше и дека „ДУИ ќе бара нов договор“, односно „редефинирање“ 
на односите со ВМРО-ДПМНЕ, „затоа што, во спротивно, и се заканува натамошно тонење“ 
(„ДУИ ќе бара нов договор со Груевски“, 08.04.2009). ТВ „А1“ шпекулираше за неверувањето на 
дел од членството на ДУИ во успешноста на претседателските избори (01.04.2009), но ги 
коментираше и ветувањата што и се дадени на ДУИ за возврат за поддршката на Иванов 
(02.04.2009)6, но и за можната соработка на ДУИ со СДСМ (27.03.2009). „А1“ ги пренесе 
шпекулациите од ДУИ за „реконструкција на владиниот кабинет“ (01.04.2009), но и демантите 
од ДУИ за оцените дека „загубата на Тетово ќе ги разниша односите во владејачката коали-
ција“ (08.04.2009). И „Дневник“ ги разгледуваше договорите и договарањата на ДУИ со СДСМ и 
со ВМРО-ДПМНЕ, но, едновремено, весникот истакнуваше дека оваа партија е сè помалку 
влијателна кај албанското гласачко тело. Повикувајќи се на свој извор („изјави за `Дневник` висок 
функционер на ДУИ“), весникот оцени дека „ДУИ два дена е во шок по изборниот пораз што го 
претрпе во Тетово, Гостивар и Арачиново“, но и дека ќе бара „од премиерот објаснување 
зошто ВМРО-ДПМНЕ не го испочитувала договорот за меѓусебна поддршка...“ („Тетово ги 
тресе ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ“, „Дневник“, 08.04.2009). „Дневник“ истакна дека албанското 
гласачко тело покажува интегритет и не дозволува да биде раководено во остварувањето на 
партиските цели. Слично на оцените на „Дневник“, и повеќето други медиуми на македонски 
јазик истакнаа дека на овие избори ДУИ е најголемиот губитник, партија која на изборите ја 
изгуби довербата кај граѓаните. Причината за изгубената доверба ја бараа во изневерената волја 
и неостварените права на граѓаните („Цензус и целзиус“, „Дневник“, 07.04.2009). „Утрински 
весник“ оцени дека апстинирањето на албанското избирачко тело претставува „тивок бојкот“, 
отсуство на мотив за гласање и неприфаќање на улогата Албанците „да бидат предмет на 
политичка трговија со нејасни договори и цели“. Според весникот, Албанците не гласале за 

                                                 
6 Редакцијата ги коментираше ставовите на Агрон Буџаку кој во последниот дуел на „А1“ „беше јасен дека 
неговите гласови ќе одат кај Ѓорѓе Иванов, но под услов во 2014 претседателот да биде Албанец“ (25.03.2009). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 12 
НВО Инфоцентар, април 2009  

Иванов поради неговите „ригидни ставови за Охридскиот договор, територијалната поделба, 
нејасните ставови за решавање на проблемот со името“, додека на Фрчкоски не можат да му го 
заборават „министерувањето во полицијата и `битпазарските` настани“ („Обоено во порто-
калово“, „Утрински весник“, 07.04.2009). Весникот констатираше дека ДУИ изгуби во Полог 
поради маргинализираната положба во Владата („Меѓу поупатените може да се слушне и тоа 
дека врз ваквиот исход се крие и рефлексијата на партијата од учеството во Владата, за што 
можат да се слушнат квалификации дека имала маргинализирана положба“, „ДУИ го изгуби 
Полог“, „Утрински весник“, 07.04.2009). Весникот анализираше дека ДУИ ги губи позициите кај 
Албанците токму поради коалицијата со ВМРО-ДПМНЕ, истакнувајќи дека „очигледно е дека 
односот помеѓу ВМРО-ДПМНЕ и ДУИ во Владата го зеде својот данок и ДУИ го губи 
приматот на главна политичка партија во албанскиот камп“ („Груевски ја засилува својата 
моќ“, „Утрински весник“, 24.03.2009). Пред да оцени дека „не се знае кој кого поддржува“, ТВ 
„АлСат–М“ реторички праша и иронично констатира дека „ДУИ ја поддржува ВМРО-ДПМНЕ во 
вториот круг, Ахмети побара да се изгласа Ѓорге Иванов за претседател, договор или прво-
априлска шега“ (3.04.2009 и 1.04.2009). 

Со серија написи „Коха“ се обидуваше да ја популаризира политичката идеја за трампа на 
гласовите на македонските Албанци за слободата на неколкумина затвореници. Преку изјавите 
на аналитичари, невладини организации, политичари, весникот препорача, односно апелираше 
дека судбината на затворениците е во рацете на албанските политичари во Македонија. „Нека 
излезат Ахмети, Тачи и Селмани со едно барање за нивно ослободување, и оној кандидат кој ќе 
вети дека ќе го стори тоа, ќе ги има гласовите на сите Албанци во вториот круг... Нивните 
судбини господа албански политичари се во вашите раце. Вие знаете дека и Фрчковски и Иванов 
се подготвени да прогласат амнестија за овие луѓе поради нашите гласови“ – сугерираше 
„Коха“. Меѓутоа, главната поента на весникот се состои во тоа што наидуваше и гледаше молк 
од прозваните, па меѓу другото оцени дека „Сопот и Бродец се бибер за Ахмети“ (1.04.2009). 
Инаку, весникот ги критикуваше и Ахмети и Тачи поради нивната согласност за „намалување на 
вредноста на албанските гласови“ преку намалувањето на цензусот од 50 на 40 отсто. И „Коха“ 
по гласањето сметаше дека „ДУИ се `чувствува изневерена` од ВМРО“ (8.04.2009). 

Единствено ТВ „Канал 5“ беше категоричен дека „и покрај што се сомневаат дека гласовите 
на ВМРО-ДПМНЕ отидоа на контото на ДПА, Ахмети останува партнер на Груевски“ 
(07.04.2009). 

 

ДПА (Мируше Хоџа) 
Во пошироките анализи на изборните резултати поголемиот дел од медиумите оценија дека 

ДУИ доживеа „дебакл“, меѓу другото и поради „уверливата“ победа на Сади Беџети во Тетово, 
што покажа, пак, дека „ДПА предвреме беше `отпишана`“. Според медиумите, иако станува збор 
за само едно градоначалничко место, „поради неговата важност, ДПА избегна целосен пораз и 
се најде во позиција да слави“. Освојувањето на градоначалничкото место во Тетово, за 
медиумите, претставува „инфузија“ за ДПА, особено по расцепот на партијата и заминувањето 
на дел од членството заедно со потпретседателот Имер Селмани. Медиумите истакнаа дека 
добивањето на градоначалничката фотелја во Тетово, за Албанците е исто како што е за Маке-
дониците добивањето на градоначалничката позиција во град Скопје. Успехот на ДПА во Тетово 
се поврзува со пасивното однесување на ДУИ, но и со обилните партиски пазарења. 

Во контекст на пазарењата, ТВ „А1“ коментираше дека, според неименувани извори од ДУИ, 
„единствената битка на Тачи е Селмани да не добие ниту едно градоначалничко место и тој да 
биде прв во албанската опозиција“ (01.04.2009). По вториот круг, кога изворите од ДУИ најавија 
анализа на резултатите и индиректно посочија од каде дошле дел од гласовите на кандидатот на 
ДПА, редакцијата информира дека имало средба Тачи – Бошковски. Меѓутоа „А1“ цитираше и 
извор од ВМРО-ДПМНЕ кој, пак, шпекулираше дека „на изборите профункционирал договорот 
Тачи – Црвенковски“ и дека „гласовите на Љубе Бошковски отишле на контото на ДПА, 
односно на Беџети“ (08.04.2009). Ваквите шпекулации за гласовите на ДПА, „А1“ интензивно ги 
пренесуваше, но не ги коментираше дополнително. Од друга страна, медиумите не ја доживуваа 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 13 
НВО Инфоцентар, април 2009  

ДПА како фактор кој посериозно би влијаел врз претседателската трка, за што придонесе и 
ставот на партијата дека нивниот приоритет се локалните избори, па така во прилозите се 
спомнуваше како партија „која не покажува интерес за вториот круг од претседателските 
избори“. Изборните резултати во албанскиот политички кампус, според изјавите на експертите во 
„Нова Македонија“, се показател дека за „првпат се случува големо раслојување на гласовите на 
Албанците, од кое најголема полза би извлекле владејачката ВМРО-ДПМНЕ и премиерот Ни-
кола Груевски“. Според овој весник, победата на Сади Беџети на изборите за градоначалник на 
Тетово е клучен настан за ДПА за „да се одржи во живот“ како „битен политички фактор“ на 
политичката сцена во Македонија („Изборите донесоа голема поделба на гласовите на Албан-
ците“, „Нова Македонија“, 07.04.2009). 

ТВ „Сител“ коментираше и еден друг аспект на изборните резултати постигнати од ДПА. 
Веднаш по првиот круг од изборите, „Сител“ оцени дека ДПА „е навистина во ситуација да ја 
биде или да не ја биде после овие избори“, што зависи од тоа „кој пат ќе фати“. Медиумот 
сметаше дека ДПА и СДСМ се во иста ситуација, односно дека „ќе имаат многу проблеми после 
изборите“, затоа што харизматичните лидери не се гаранција дека „партијата ќе добие“, а „на 
народот му се промени вкусот. Сака луѓе кои се чесни...“ (24.01.2009). 

Само „МТВ 1“, од медиумите на македонски јазик, кратко и со доза на иронија ја ко-
ментираше победата на ДПА во Тетово: „ДПА слават за Тетово иако не освоија ништо друго“ 
(07.04.2009). 

Односот на „Коха“ спрема ДПА е критички. И на лидерот на ДПА, Мендух Тачи, весникот му 
забележа што минатата година се согласи да ја намалат вредноста на албанските гласови со 
намалувањето на цензусот од 50 на 40 отсто, но и за пасивна политика која оневозможува 
постигнување поцврсти позиции на Албанците во Македонија.7 

За разлика од другите медиуми, „Утрински весник“ го задржа вниманието врз профилот на 
претседателските кандидати. Весникот ја споредуваше Мируше Хоџа со Арбен Џафери и ги 
истакна оцените на политичките аналитичари кои во настапите на Мируше Хоџа препознаа 
ставови на легендата на ДПА, Арбен Џафери. Според „Утрински весник“, „тоа се ставовите за 
консензуална демократија и за паралелни институции во земјата кои беа политичкото тежиш-
те на Хоџа, но поради очигледниот шарм со кој таа ги соопштуваше овој пат не ја иритираа 
македонската етничка заедница... Мируше Хоџа покажа дека ја бидува за политика...“ 
Весникот ја постави дилемата дали Мируше Хоџа ќе остане во политиката и ќе заземе значајно 
место во ДПА или ќе му се врати на својот поранешен академски живот („Мируше Хоџа – 
личност на претседателската кампања“, „Утрински весник“, 26.03.2009). 

 

НД (Имер Селмани) 
Во изборните резултати на Имер Селмани медиумите видоа потенцијал за нова политичка 

сила на која треба да сметаат и албанските и македонските политичари. Диспропорцијата, пак, 
меѓу освоените гласови на претседателските избори и многу помалиот број гласови добиени на 
локалните избори, според медиумите, зборува за поддршката што Селмани лично ја доби од 
неалбанското население во Македонија. Медиумите многу често шпекулираа дека Селмани ќе се 
приклони кон Груевски, односно ја потенцираа неговата блискост со премиерот Никола Гру-
евски, но и можната желба на Селмани за влез во извршната власт. Заради речиси идентичниот 
број гласови што ги освоија, Имер Селмани и Љубе Бошковски добија речиси еднаков третман во 
медиумите кои го нагласија значењето на нивните гласови за конечниот исход на прет-
седателските избори. Анализите на изборните резултати на Имер Селмани и Љубе Бошковски, од 

                                                 
7 „Коха“ со иронија ја коментираше улогата на албанските партии поставувајќи го прашањето: „Сте слушнале 
досега некое барање со кое ќе се зацврсти реалната позиција на Албанците во ова држава?“, за да одговори: 
„Без гајле, нема ниту да слушнете, бидејќи такво нешто нема во главите на нашите политичари. Цената е 
многу мала. Иста како кога за претседател Албанците го избраа Глиговор, Борис Трајковски или Бранко 
Црвенковски. Луѓе кои себеси се сметаат за Аалбанци, а се занимаваат со политика, постигнале личен про-
фит со продажбата на над 250.000 албански гласа“ („Амнестија за Сопот, Бродец и Ибрахим Сулејмани“, 
26.03.2009). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 14 
НВО Инфоцентар, април 2009  

страна на медиумите, ја разработуваа можноста за појава на нова политичка опција „што ќе ги 
замени `вечните` СДСМ и ВМРО ДПМНЕ“. 

„Утрински весник“ констатираше дека „Селмани е успешен во претседателските избори, но и 
дека локално изгуби од ДУИ“ и ги презентираше „првите прогнози дека Селмани ќе се приклони 
кон својот пријател Груевски“. Весникот оцени дека „Груевски ја засилува својата политичка 
моќ“ (24.03.2009). За „Нова Македонија“ Имер Селмани е „првиот Албанец што почна да го 
крши мразот меѓу Македонците“. Меѓутоа, вниманието на весникот го привлече не само 
остварениот резултат од 146.975 гласа, туку и тоа што тој „покажа и нешто друго во наводно 
оптоварената со национализам Македонија, распната меѓу антиквизацијата и словениза-
цијата, меѓу заплашувањата со поделби на државата и потребата кичмата да се зачува 
нескршена“ („Опомена за ВМРО ДПМНЕ без награда за СДСМ“ и „Селмани ја урна гласачката 
традиција на Албанците“, „Нова Македонија“, 24.03.2009). Улогата на Селмани „Нова Маке-
донија“ ја разгледуваше и како дел од „посебните игри“ на ВМРО-ДПМНЕ, кои би продуцирале 
можен влез на Нова демократија во коалиција со ВМРО-ДПМНЕ за сметка на ДУИ („ВМРО 
ДПМНЕ и ДУИ ќе си помагаат во вториот круг“, „Нова Македонија“, 24.03.2009). Слични 
согледувања презентираше и „Време“, интерпретирајќи ги оцените на консултираните експерти 
со констатацијата: „Селмани ја грицка ДУИ“ („Изборните резултати го менуваат политичкиот 
пејзаж / Селмани ја грицка ДУИ“, 26.03.2009).  

Според „Време“, овие избори „го положија европскиот испит по демократија, но не и аме-
риканскиот“, односно „не успеаја да бидат светско чудо од демократија - Албанец да влезе во 
вториот круг, или да победи, со гласови и на Македонци и на Албанци“. Весникот смета дека ќе 
беше премногу да се очекува такво нешто од земја која се уште ги лекува раните од 2001 година, 
но и нагласи дека Селмани „успеа да ги собере симпатиите на многу Македонци“, иако не 
доволно за влез во вториот круг („Победиле сите“, 24.03.2009). Врз основа на ставовите на 
консултираните експерти, „Време“ оцени дека големиот број гласови за Селмани се изнена-
дување, со оглед на „дебаклот што го доживеа неговата партија на локално ниво“ („Изборите 
изненадија со предвидливоста“, 24.03.2009). И ТВ „А1“ беше импресирана од феноменологијата 
на Имер Селмани. По објавувањето на резултатите од првиот круг „А1“ оцени дека Имер 
Селмани „со освоените 150 илјади гласови се наметнува како силен фактор на политичката 
арена“ (23.03.2009) и дека „со над 50.000 неалбански гласови, со убедлива победа во речиси сите 
средини со доминантно албанско население, Селмани ги сруши и етничките и партиските 
бариери на овие избори“ (24.03.2009). Изборниот резултат на Селмани „А1“ го спореди со 
резултатите на поранешните претседателски кандидати - Албанци и оцени дека „речиси 150-те 
илјади гласови што ги освои Селмани се апсолутен рекорд за кандидат за претседател - 
Албанец“ (24.03.2009). 

 

Љубе Бошковски (независен кандидат) 
Медиумите го задржаа своето внимание врз Љубе Бошковски бидејќи го сметаа за сериозен 

фактор кој би влијаел на исполнувањето или неисполнувањето на цензусот од 40 проценти 
излезност во вториот круг, но и како иден основач на нова политичка партија, односно како член 
на ВМРО-ДПМНЕ кој би ја протежирал идејата за фракционерство. Дел од медиумите имаа 
позитивен однос спрема Бошковски, имаше медиуми кои го критикуваа и напаѓаа, додека некол-
ку медиуми или беа неутрални, посветувајќи му многу мал број прилози, или, пак, воопшто не ја 
третираа неговата кандидатура. 

„Утрински весник“ го прогласи Љубе Бошкоски за личност на денот. За него, како и за 
Селмани, весникот оцени дека се „најпријатните изненадувања на годинешниве избори за шеф 
на државата“. „Утрински весник“ потенцираше дека Бошковски успеал како независен кан-
дидат „без силна партиска машинерија зад себе со скромна кампања и финасиски средства да 
постигне резултати достојни за почит за еден поранешен министер за полиција оквалификуван 
како `тврд националист`, бивш хашки повратник, но човек кој успеа да се надмине себеси и да ја 
препознае европската идеја и македонската реалност“ („Личност на денот: Љубе Бошкоски“, 
„Утрински весник“, 26.04.2009). И весникот „Време“ оцени дека изборната трка на независниот 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 15 
НВО Инфоцентар, април 2009  

кандидат Љубе Бошковски е „подвиг“ кој станува уште поголем ако се има предвид дека 
Македонија „уште долго ќе остане во канџите на `партократијата`“ (во смисла дека пар-
тиската поддршка ќе биде пресудна за изборот на претседател, а не личноста). Според „Време“, 
гласовите на Бошковски „може да имаат голема улога во вториот круг“ („Победиле сите“, 
24.03.2009). „Нова Македонија“, исто така, смета дека „пазарот се врти околу Бошковски, 
Селмани и ДУИ“, бидејќи „без добар пазар нема цензус“. Весникот констатира дека „Бошковски 
оди на формирање партија“ и дека во тој контекст „Третиот пат е пред нов крстопат“ 
(25/26/27.03.2009). 

Љубе Бошковски меѓу медиумите имаше и свои не само остри критичари, туку и директни 
политички противници. Во периодот по првиот изборен круг, ТВ „Сител“ продолжи да го 
критикува Љубе Бошковски со прилично остар и сугестивен тон. Иако не го коментираше 
директно резултатот на Бошковски, во контекст на анализата на резултатите на Фрчкоски 
„Сител“ оцени дека на Бошковски „дефинитивно близу половина од гласовите му се добиени од 
СДСМ“ затоа што разликите што се појавуваат во резултатите на СДСМ покажуваат дека 
„гласовите кои биле наменети за партиската листа за советници и градоначалници не отишле 
кај Фрчковски, дошле кај Љубе Бошковски“ (24.03.2009). Ваквата оцена не би можела да се сфати 
како пофалба за умешноста на Бошковски да привлече гласови, туку повеќе како дискредитација 
на неговата јавно декларирана провмровска ориентација и припадност. И пред и по изборите 
„Сител“ сугерираше дека Бошковски е близок до СДСМ. Повеќето медиуми заинтересирано ја 
коментираа средбата меѓу претседателот Бранко Црвенковски и Љубе Бошковски. Во тој 
контекст ТВ „Сител“ со иронија извести дека „Љубе Бошковски утринава беше на пеење кај 
Бранко Црвенковски“. Медиумот сугерираше дека спонзорите на „самопрогласениот трет 
фактор на македонската политичка сцена“ сега бараат тој да формира партија „чија единствена 
задача ќе биде да плука по Груевски“ (25.03.2009). Во истиот прилог „Сител“ оцени дека „лутите 
противници“ Бошковски и Фрчкоски „влегуваат во заедничка кампања“, односно „ги бранеа 
грчките интереси, а ги плукаа оние на Република Македонија“ во емисија на грчката национална 
телевизија посветена на спорот за името (25.03.2009). На реториката и ставовите на „Сител“ се 
надоврза и весникот „Вечер“. „Вечер“ го посочи Бошковски како „еден од актерите во под-
готвувањето на заговорот на Црвенковски и Керим за неуспешни претседателски избори“. Во 
овој „заговор“ „Вечер“ го вклучи и „новиот играч на СДСМ Љубе Бошковски“ поради тоа што 
„по завчерашната средба со Црвенковски изјави дека нема да ги повика неговите гласачи да 
гласаат за било кого“, но „не ги повика ни да гласаат воопшто“ („Црвенковски и Керим 
работат со намера да пропаднат претседателските избори!“, 28.03.2009). Според „Нова 
Македонија“ „Љубе Бошковски и неговите изненадувачки 150 илјади гласа“ се во корелација со 
„плановите на Бранко Црвенковски“ поради тоа што „на средбата актуелниот шеф на 
државата не побарал поддршка за Фрчкоски, туку ветување од Бошковски дека нема да го 
поддржи Иванов“. Своите сомневања весникот ги сублимираше во насловот „Пазарања за 
цензус и заткулисни игри за предвремени избори“ („Нова Македонија“, 27.03.2009). Сосема 
различно е мислењето на весникот „Дневник“, кој посочи дека Бошковски барал средба кај прет-
седателот Црвенковски со цел да го информира за изборниот процес, додека, пак, во легендата 
под фотографијата на која се прикажани Бошкоски и Црвенковски, се акцентираше уделот на 
Црвенковски во пренасочувањето на гласовите на Бошкоски на контото на СДСМ („Ќе успее ли 
врховниот командант да ги прекомандува гласовите на Љубе кај Фрчкоски“; „Бошкоски на 
директен пазар кај Црвенковски“, „Дневник“, 26.03.2009). 

Според ТВ „А1“, „сите јавно глумат сигурност во победата на нивниот фаворит, но тајно 
се во преговори“, при што ВМРО-ДПМНЕ „потајно се надева“ дека дел од гласовите на Бош-
ковски ќе ги добие Иванов (26.03.2009). ТВ „Канал 5“ истакна дека „Љубе Бошкоски ќе се обиде 
да ја реформира ВМРО-ДПМНЕ“ (27.03.2009). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 16 
НВО Инфоцентар, април 2009  

 

ЛДП (Нано Ружин) 
Медиумското внимание за претседателската кандидатура на Нано Ружин речиси целосно 

замре. Медиумите само го пренесоа ставот на Ружин и на ЛДП дека ќе им остават на гласачите 
сами да го направат својот избор во вториот круг. 

ТВ „А1“ ги пренесе информациите дека ЛДП нема да се „пазари“ со гласовите, односно дека 
нема да ги пренасочува кон Ѓорѓе Иванов или Љубомир Фрчкоски (24.03.2009 и 25.03.2009). Во 
контекст на односите меѓу ЛДП и СДСМ, „А1“ информираше дека СДСМ се изјасни дека 
„докрај ќе стојат зад Стевче Јакимовски и Аце Коцевски“, и покрај „разделбата со ЛДП и 
јасната порака дека Фрчковски не може да смета на нивната поддршка“ (26.03.2009). ТВ 
„Сител“ информираше за неговиот резултат во првиот круг од изборите и единствено го спомна 
во контекст на анкетата и анализата на агенцијата „Рејтинг“ за можно пренасочување на 
гласовите во вториот круг, според која „Ѓорге Иванов може да се надева најмногу на гласовите 
од Бошкоски, а Фрчкоски на гласовите од Нано Ружин“ (30.03.2009). Освен во прилозите 
посветени на можните изборни калкулации со гласовите на Ружин и прилозите во кои се 
информира за неговиот изборен резултат, „Нова Македонија“ го пренесе и неговиот став дека 
„нема да излезе со јавна изјава дека гласовите што тој ги освои ќе ги пренасочи кон Фрчкоски“ 
(„Пазарот се врти околу Бошковски, Селмани и ДУИ“, „Нова Македонија“, 25.03.2009). 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 17 
НВО Инфоцентар, април 2009  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 
ПРИЛОЗИ 



 

 
Мониторинг на медиумите во Република Македонија 18 
НВО Инфоцентар, март 2009  

ИНТЕНЗИВНОСТ НА ОБЈАВЕНИ МАТЕРИЈАЛИ ПО МЕДИУМИ ЗА АНАЛИЗИРАН ПЕРИОД 

За период: 9 – 21 март 2009 
 

 
 

 
 
 

Тема 

 
Медиум 

 
Вкупно 

(по 
тема) 

А1 Нова 
Македонија  Вечер 

 
Време 

 
Дневник 

 
Канал 

5 

 
МТВ 1 

 

ТВ  
АлСат-М 

 
Сител 

 
Телма 

 
Утрински 
весник

 
Коха 

1. ВМРО ДПМНЕ 
Коалиција „За 
подобра Македонија“ 

32 43 39 42 30 45 67 31 42 35 58 12 476 

2. СДСМ 30 31 20 21 12 25 38 29 53 30 28 9 326 

3. ДУИ 9 17 6 11 9 7 8 9 11 6 8 42 143 

 
4. НД  5 12 3 4 4 3 6 19 5 2 2 14 79 

5. ДПА 6 6 2 5 3 3 4 10 5 4 2 25 75 

6. Љубе Бошковски 6 9 4 4 3 2 5 3 4 4 4 1 49 

7. Нано Ружин 3 0 0 3 0 0 0 0 0 1 0 0 7 

Вкупно (по 
медиум) 91 118 74 90 61 85 128 101 120 82 102 103 1155


