
 

 

 

Media Monitoring in the Republic of Macedonia, 2005/2006 
 
 

Editor: Goran Stojkovski, M.A. 
 
 

Analysts: Biljana Mihajlovska, Daut Dauti, Iskra Paskalova, Marijana Markovic, M.A.  
Monitors: Aleksandar Stevanovski, Aneta Necak, Angela Kuzmanova, Vasil Astalkovski, Elena Slavkovska, Edmond 

Sotir, Irena Hristov, Kristina Trajkova, Nagip Salja, Sultana Culeva, Tina Girova 
 
 

NGO Info - center: Gradski zid, blok 8, 1000 Skopje; tel/fax: (02) 3233 560; 3216 690 
 contact@nvoinfocentar.org.mk; info@nvoinfocentar.org.mk 
 www.nvoinfocentar.org.mk 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 

No. 6 
 
 
 

MEDIA MIRROR 
 

February 2006 
 

 
 
 
 
 
 
 

The electronic version of the report is available at  www.nvoinfocentar.org.mk 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 2 
NGO Info-center, February 2006  

 
 
CONTENTS 
 

1. Introduction 3 

2. Media Treatment of Social-Political Events and Developments and the Manner of 
Information 3 

2.1. General Conclusions 3 
2.1.1. Comparative data on the coverage of social-political affairs 4 

2.2. Comment on the Media Approach to the Topics 5 

3. Specific Aspects of Reporting 11 

3.1. Television Broadcasters 11 

“A1” TV 11 

“Kanal 5” TV 12 

“MTV 1” 12 

“MTV 2” (Programme in Albanian Language) 13 

“Sitel” TV 13 

“Telma” TV 14 

3.2. Daily Newspapers 14 

“Vest” 14 

“Vecer” 15 

“Vreme” 16 

“Dnevnik” 16 

“Utrinski vesnik” 17 

“Fakti” 18 

APPENDICES 19 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 3 
NGO Info-center, February 2006  

1. INTRODUCTION 

 “Media Mirror” is a continuing monitoring of the media in the Republic of Macedonia that aims to 
provide a clearer picture of the professional standards and criteria of information used by the media, and the 
manner in which they cover and interpret the key social processes and events. 

A special methodology was devised for the purpose of this monitoring, the first of its kind in 
Macedonia, which was tested by the team consisting of an Editor, four analysts and 11 monitors. The results 
of the monitoring for the period from 30 January 2005 and 26 February 2006 are presented in this report.  

The monitoring included six daily newspapers and six national television broadcasters: “Vest”, 
"Vecer”, “Vreme”, “Dnevnik”, “Utrinski Vesnik”, “Fakti”, “A1” TV, “Kanal 5” TV, “MTV 1”, “MTV 2”, 
“Sitel” TV and “Telma” TV. The selection of the media to be included in the monitoring was made on the 
basis of estimated actual or perceived influence on the general public opinion in the Republic of Macedonia.  

The applied methodology shows whether the media approach the events in an unbiased, moderate and 
balanced manner; whether the journalistic texts and articles are supported by clearly defined and named 
sources; whether they consulted all the parties in conflicting situation; whether they avoid arbitrary 
comments, evaluations, etc. 

In addition, the analysis tested the manner of presentation of information (scope, timing, source and 
placement); whether it was accompanied by illustrations; what was the treatment given to various political 
platforms and personalities, diverse ethnic and cultural values, judged from the use of terminology and 
language; the use of journalistic genres and the possible differences among the monitored media regarding 
the presentation of the same events and phenomena. Simultaneously, the monitoring analyzed the eventual 
positioning of the media towards the government, the opposition, ethnic communities, individual political 
platforms and beliefs.  

The analyses took into account the media treatment of the:  

1. Matters of international integration in which the Republic of Macedonia is actively engaged: EU, 
NATO, the name-dispute with Greece, the Hague Tribunal, terrorism;  

2. The Region: Macedonian relations with Kosovo, Serbia, Albania, Greece and Bulgaria;  

3. Internal political affairs and security situation: decentralization, structural reforms (the judiciary). 

4. The Decade of Roma Inclusion 

A total of 1.036 published and broadcast materials were analyzed during the period covered by this 
report: text, illustration, comics and cartoons, news articles in the central news programmes related to the 
topics listed above. 

2. MEDIA TREATMENT OF SOCIAL-POLITICAL EVENTS AND DEVELOPMENTS AND THE 
MANNER OF INFORMATION  

2.1. GENERAL CONCLUSIONS 

● We conclude that the media paid special attention to three particular topics during the period covered by 
this analysis: Macedonian relations with Kosovo; the EU initiative to create a free trade zone in the Balkans; 
and, Macedonian relations with the Hague Tribunal.   

Regarding Macedonian relations with Kosovo, the common denominator of the coverage of all media 
was the large amount of commentary and analysis of the future status and internal structure in Kosovo.  The 
issue of the possible existence of territorial pretences between Macedonia and Kosovo was rarely discussed.   

The differences between the positions held by Macedonian state leadership and certain foreign political 
actors, regarding the timing of the completion of the demarcation of the border between Macedonia and 
Kosovo, were visible also in the differing views the media held on this issue.  Such differences were 
particularly evident between the media in Macedonian and the media in Albanian language. While the 
majority of media publishing or broadcasting in Macedonian language summarized their positions and 
emphasized them in headlines such as: "Demarcation Before the Status of Kosovo", in the Albanian language 
media totally opposite headlines were seen: “Demarcation After the Status of Kosovo".  



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 4 
NGO Info-center, February 2006  

The proposal of the European Commission to establish a free trade zone, on the other hand, was 
presented so that all media used different terminology: Customs union, economic union, free trade zone, 
Balkans customs-free zone, establishment of economic union of Western Balkans countries, regional free 
trade zone in the Balkans.  The diverse terminology was also used by the relevant sources used by the media 
- politicians, economic experts, businesspeople. Almost all media shared similar headlines, such as: “On the 
Road to Europe, Again in Yugoslavia"; Macedonia - EU: Is SFRY coming back?”; “The Phantom of 
Yugoslavia Roams the EU Member States”. Within the coverage of the EU's proposal, some media presented 
their views and opinion not only through comments and suggestive headlines, headers and leads, but also 
through illustrations1.  

Regarding the Macedonian cases at the Hague Tribunal, the media viewed the events and developments 
in the context of the coming Parliamentary Elections and usually described them as “political pre-election 
trade and negotiations for post-electoral coalitions”. The media presented even opposed statements (but also 
commentaries of their own) on whether, when and how should the four cases return from the Hague.  The 
joint comment of the media was in line with the message that "...nobody among the competent authorities 
and institutions has come out to deny the statement of Carla Del Ponte, the Head Prosecutor of the Hague 
Tribunal, who said a few months ago that the Government of Macedonia doesn't want, in fact, those cases 
back".  

There were evident differences in the presented views and the manner of reporting of this topic between 
the media publishing and broadcasting in Macedonian and Albanian languages.  The coverage in the 
Macedonian language media was dominated by the preference for the return of the cases that would be 
processed by the Macedonian Judiciary, while the Albanian language media presented the dominant view 
that the amnesty covers all persons involved in the 2001 conflict.    
 
● During the period covered by this analysis, a prominent, although not justified, presence of the owners of 
the media, actively involved in politics, was detected.  This was especially the case with “A1” TV and the 
prominent positive coverage of Velija Ramkovski, the station’s owner and President of the Party for 
Economic Renewal, and "TV Sitel", through the occasional affirmative coverage dedicated to the leader of 
the Socialist Party of Macedonia, Ljubisav Ivanov – Dzingo.  
 
● During this period, the media again used sources of information without correct identification, which left 
ample space for placement of speculations.  The journalists used sources listed as: “it is said unofficially", 
"an information came out...", "we learn off the record", "persons well versed in the functioning of the 
Ministry claim...", "sources in the Ministry...", "sources at ZELS...", "the mayors...", "Government 
representatives...", "anonymous well-informed sources...”. 

At the same time, it happens often in the journalistic texts that there is no clear distinction between the 
views and opinions of the quoted sources and the views of the author or the media.  Situations were 
registered in the news programmes on certain television stations when the journalist would read a translation 
of a statement, without giving the identity of the quoted source.  

2.1.1. Comparative data on the coverage of social-political affairs 

The statistical processing of the data shows that in February the interest of the media in the previously 
most-exploited topic - Macedonian relations with the EU - diminished significantly.  Compared with January 
of this year, when this topic was covered in a total of 377 articles, in February the media published or aired 
309 articles on the topic.   

The special attention that the media dedicated to European integrations during this period is due, above 
all, to the initiative of the European Commission (EC) regarding the regional trade links between the 

                                                 
1 In its reporting on the proposed free trade zone, “Vreme” presented different positions of several relevant sources. One 
more extensive report carried the position of the Government as presented by Ministers Radmila Sekerinska and Ilinka 
Mitreva in a press conference. The report is descriptive in character, but its suggestive nature is expressed through the 
visual illustration. Namely, the report (31 January, 2006, p.3), with the headline “The Balkan Trade Union is a Good 
Proposal” is announced on the front-page under the headline “No Danger from Resurrection of Yugoslavia” which 
corresponds to the contents of the actual report. However, the cartoon on the front-page is far more suggestive: A 
zombie, dressed in a t-shirt with the Yugoslav flag, an “EU Express” ticked in his hand, is depicted coming out of a 
grave with a tombstone that says “YU 1918-1991”. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 5 
NGO Info-center, February 2006  

countries of the Western Balkans, as a quality basis of quick economic development necessary for the EU 
integrations.  According to the number of published materials, the most interested media in this topic were 
"Dnevnik" with 43 articles, followed by "Vecer" daily (39 articles), "Vreme“ (33) and "A1” TV (30 articles). 
The fewest articles on this topic were broadcast on “Telma” TV (14).   

Regarding the Hague Tribunal, on the other hand, the statistics point out at a significant rise in the 
media interest on this topic.  In January, only 34 articles on this topic were published and broadcast, while in 
February the return of the Macedonia cases from the Hague was covered with 208 articles.  The greatest 
number of articles was published by “Dnevnik” daily – 27, "Vecer” daily – 25, and “Utrinski vesnik” daily 
with 22 articles.  

In terms of the intensity of the published journalistic material, the third-ranked is the topic of 
Macedonian relations with the neighbouring states, dominated, as before, by the topic of Macedonian 
relations with Kosovo.  Macedonian relations with Serbia, on the other hand, are often viewed in the context 
of the dispute on the autocephaly of MPC between the Serbian Orthodox Church (SPC) and the Macedonian 
Orthodox Church (MPC), but also surrounding the so-called Orthodox Ohrid Archbishopric (POA) and the 
“Vraniskovski case” (although the media sometimes treat it as a separate subject, i.e. just as the 
“Vraniskovski case”).  The greatest number of articles on this topic was published by “Utrinski vesnik” - 37, 
and the smallest number was registered with “Vest” daily (four articles).  

In February, the media paid the least attention to the name-dispute between Macedonia and Greece.  
“Dnevnik” and “Kanal 5” TV led the coverage with four articles each, while six media outlets (“Vest”, 
“MTV 1”, “MTV 2”, “Sitel TV”, “Utrinski vesnik” and “Fakti”) didn’t publish a single article on this topic.  

The detailed statistical breakdown of the manner in which each media covered the given topic were 
presented in the appendix attached to this report (Table on the Intensity of Publication of Materials per 
Media in the Analyzed period).  

2.2. COMMENT ON THE MEDIA APPROACH TO THE TOPICS 

Macedonia and the EU 
The Macedonian media followed the EU integration processes in the country mainly from the 

viewpoint of the EC's proposal for regional trade ties of the Balkan countries. The analysis concluded that 
the media not only lacked a clear position on the proposal, but they even hesitated to take any position on 
this matter.  Therefore, the media treated the EC initiative with a variety of approaches and different scopes, 
from neutral to openly critical. 2 

                                                 
2 “Vecer” daily’s position on the recommendations by the European Union to create a trade union of the Balkan 
countries was expressed in the editorial comment titled “Uniates and Demagogues” (31 January, 2006)(Uniates, a 
member of an Eastern Christian Churches: „From the positivist point of view, it would mean that Europe wants to see us 
as a united, integrated regional market, inline with the matrix provided in the “non-paper” presented by Carl Bildt in 
the 1990s and left to circulate the neighbourhood. So, once the scheme is laid out, it will have to be realized sooner or 
later. “Agenda 2000”, Western Balkans, Southeast Europe, Stability Pact and what not. These are all variations on a 
single topic, or “intermezzos” of the international community, used when it needs to calculate the progress of its 
ambitions to expand the markets, the Economic Communities, the European Union, etc. It starts then it gets stuck... So 
much for optimism. Now, let’s see what may stand behind the latest indecent proposal made by the EC and EU 
Ministers. Finally, not everything that comes from them should, by default, be the essence of wisdom. They have been 
known to make an occasional mistake. Is it possible that they missed this time? Are we facing another sophisticated 
push to the side, far from the EU entrance, to wait for some better, happier times. Until the passions in France and the 
Netherlands calm down, until the English decide to open their pockets, until they estimate, all together, that they do 
need us.” “Fakti” daily in Albanian language viewed the problem within the wider social context, i.e. through the 
viewpoint of the mentality of the citizens and political representatives. “Is there a European spirit in Macedonia? 
Should we ask the politicians, especially those that relate the Europeization with some bureaucratic definitions, then we 
may get an impression that Europe is actually late to accept Macedonia in its ranks... the Europeization of our relations 
should start with ourselves, and we should demand the implementation of those changes we witness every time we set 
foot in some European country” (“Is there a European Spirit in Macedonia”, “Fakti”, 4/5 February 2006). However, 
“Fakti”, too, is sceptical about this initiative: “Well-intentioned idea or...” (1 February, 2006), “Yugoslav Phantom 
Roams the EU Countries” (6 February, 2006). “Utrinski vesnik”, on the other hand, instead of taking a “pro” or 
“contra” position, preferred to publish materials analysing the opportunities for Macedonia to access the EU pre-
accession funds, analyses of the economic opportunities, gains and perspectives, within the context of the EC’s 
initiative for eventual regional trade linking. “Vest” published materials with headlines that were not only suggestive, 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 6 
NGO Info-center, February 2006  

In addition to the EC’s proposal, the media paid special attention to the activities directed at the 
relaxation of the visa regime. Having in mind their preference for actual dates and deadlines, the media 
provided positive evaluation for EC President Jose Manuel Barrosso and European Enlargement 
Commissioner Olie Rehn and their statements listing concrete dates for the start of negotiations.  

Although with decreasing intensity, the media did not miss to cover the “Khalid Al Masri Case” 
(“Did Germany Act as CIA Partner in the Kidnapping of its Citizen? The New York Times uncovered new 
developments in the investigation on the kidnapped German citizen, German agents did participate in the 
interrogation of Al Masri”; “Utrinski vesnik”, February 22, 2006).  

The reporting on Macedonian relations with the EU was dominated, over the period covered by this 
analysis, by precisely identified sources of information and by the informative discourse (reports), but also 
by opinions and editorials written by the journalists and editors in a number of media.  The articles on this 
topic received a “top-five” treatment in the news programmes of the TV broadcasters, and got a front-page 
treatment in the print-media. 

 
Macedonia and NATO 
The analysis shows that, in February, Macedonian relations with NATO attracted a relatively greater 

interest of the media. Several media (with “Dnevnik” leading the way) followed the statements and views of 
Nicholas Burns, Undersecretary for Political Affairs with the U.S. State Department, with a positive and 
intensive coverage. 3 Burns's (and U.S) presence in the meeting of the “Adriatic Groups” in Washington, 
D.C. was seen as important and positive in the articles reporting on the meeting.  The media also reported on 
the request by Ilinka Mitreva, Minister of Foreign Affairs, that the U.S. should lobby for a formula that 
would guarantee that Macedonian will be given full NATO membership in the next round of expansion of 
the North Atlantic Alliance.   

The media coverage was predominantly neutral and informative (and in a number of cases positive) on 
the decision by the Prime Minister Vlado Buckovski to give a new function to the incumbent Macedonian 
Ambassador to the U.S., Nikola Dimitrov and appoint him National Coordinator for Macedonian Integration 
into NATO. The media reporting on other meetings and events related to Macedonian relations with NATO 
was predominantly informative by nature. 4  

 
Macedonia and the Hague Tribunal 
The return of the Macedonian cases from the Hague Tribunal provoked an increasing interest in the 

media, and the journalistic texts on this topic were mostly of mixed character (reports containing elements of 
commentary) and were based on unclearly identified sources5. The prevailing approach to combine the 

                                                                                                                                                                  
but rather conclusive: “New Yugoslavia”; “Don’t Fear the New SFRY”; “COME BACK SFRY!” (capital letters used by 
the paper, too).    
3 “Dnevnik”, in the article titled “ARM Will Increasingly Operate Abroad”, of 17 February, 2005, emphasized the role 
of ARM in NATO related activities: “Macedonia will probably double the number of soldiers pledged for participation 
in NATO missions abroad, after the Alliance’s decision of last week to delegate to Macedonia obligations identical to 
those of member-states. At this moment, ARM has some 210 soldiers prepared to participate in missions abroad, 
including the missions in Iraq and Afghanistan.” 
4 It was characteristic of “Vecer”, in terms of its treatment of the topic of NATO and Macedonia, to not miss a single 
statement, position of event and produce more articles related to a single concrete occasion (unlike the other media, that 
cover the important events with a single integral report). The single article deviating from the correct reporting, due to 
the fact that it presents unconfirmed information, received from unclear and unofficial sources, was the report titled 
“NATO Demands 1000 Soldiers for its Missions” (“high ranking Ministry of Defense official” who believes that “such 
demands by NATO can bring Macedonia closer to NATO standards more quickly...”; 4/5 February 2006). 
5 The analysis noted an omission with “MTV 2” – Programme in Albanian language, in terms of professional standards 
for objective and neutral reporting. Namely, the editorial office provided ample space to the positions the Government, 
the International Crisis Group and DUI held on the cases of war crimes suspects from the former KLA, but not to the 
positions of DPA on the same issue, which are relevant, having in mind that it was often mentioned that the suspects 
were members of that political party. On the other hand, the return of the four cases to Macedonia was the topic of an 
SMS poll organized by “Vecer” (11-12 February, 2006). The question posted was “Whether the four cases should return 
from the Hague?”; 46% of the participants said “YES”, 54% said “NO”. As a standard, the poll was published without 
the basic data on the methodology and the number of the sample. During this past period, special interest was provoked 
by the text “Brother Ljube to Carry Candidate List!?” (“Vecer”, 14 February, 2006), which speculates on the 
possibility for Ljube Boskovski to carry one list of candidates of VMRO-NP in the coming Parliamentary Elections. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 7 
NGO Info-center, February 2006  

reporting on the cases of Boskovski and Tarculovski and the reporting on the return of the four cases to be 
processed by the Macedonian judiciary was augmented, in February, by coverage of the Hague cases in the 
context of the coming Parliamentary Elections and the relations between the partners in the Government 
coalition.  “Fakti” daily believes that “SDSM and DUI are in a Silent War” over the four cases, and the 
paper is close to DUI’s position that “Macedonian courts have no jurisdiction over these cases”. In the 
context of this topic, “Fakti” provides significant space to Peter Faith, former NATO Mediator for disarming 
of KLA.  

The question “What did happen here in 2001?” also received some treatment under the auspices of 
this complex topic, as an appendix to the coverage on the case of Ljube Boskovski and the "Rastanski lozja" 
affair; also, a number of comments on the relations between Macedonian politicians (“There is an 
impression that you cooperate better with Crvenkovski than with Buckovski”; a question/comment by 
"Utrinski vesnik" journalist in the interview with Ali Ahmeti, DUI President).  

During this period, the majority of the media held the position that the four cases of alleged war 
crimes were not returned to Macedonia to be processed by the national courts because of the tardiness and 
lack of action on the behalf of competent Macedonian institutions. On the other hand, there were frequent 
mentions of the opinion that "Buckovski tries to make this case political and used with the coming elections 
in mind", as well as the view that “All suspicion that there was a deal with Ali Ahmeti or NATO not to 
prosecute these cases will disappear” ("Utrinski vesnik" daily). “Dnevnik” and “Vest” dailies, as well as 
“Sitel” TV also presented their commentaries on this topic. “Dnevnik” believes that “...there is a 
gentlemen’s political agreement that all cases the Hague Tribunal returns to Macedonia will not be 
processes in Macedonian Courts. Simply said, the Hague will return them, and we will push those cases to 
the side, just to have a peace at home” (“The Hard Bite We'll have to swallow”, “Dnevnik”, 13 February 
2006). “Vest”, on the other hand, says in its editorial comment in the issue of 4/5 February, 2006: 
“Macedonian judiciary was not good for Ljube (Boskovski) and Johan (Tarculovski) too, and yet they 
received them in the Hague. Macedonians can be tried in unreformed courts.   Albanians, on the other hand, 
will wait for the reforms to complete.  Or at least, that the terms in office as ministers and diplomats end." 
"Sitel" TV commented on 31 January, 2006: “One report issued by the International Crisis Group mentions 
some deal between Ali Ahmeti and the Macedonian Government that the four cases—one of them refers to 
the leader of DUI himself – should stay in the Hague for at least two more years”. The material dedicated to 
this topic (amnesty for KLA fighters) intensively refers to a document, signed by late President Trajkovski, 
for amnesty for all members of the KLA, but the published articles are not clear if such a document exists, 
what does it say and who signed it.  
 

Macedonia and the neighbors  
Almost all media publishing and/or broadcasting in Macedonian language criticized Pristina's attitude 

towards the question of demarcation of Kosovo-Macedonia border. Although they presented all opinions and 
views held on this matter by various factors, the Macedonian language media prefer and promote those views 
that advocate the demarcation of the border prior to, or parallel to negotiations on the final status of Kosovo. 
This group of media, to greater or smaller extent, recommend the so-called Ohrid Model (the Ohrid 
Framework Agreement) as the best solution for the future status and internal system in Kosovo.6  

To the contrary, the Albanian language “Fakti” daily promotes those views that support the thesis that 
the demarcation of the border should follow after the solution of the final status of Kosovo. This paper, in its 
                                                                                                                                                                  
Speculation was augmented by the “confirmation by several legal experts that there are no legal obstacles for 
Boskovski to participate in the electoral process”.  
6 “Dnevnik” was the most critical in its treatment of the relations with Kosovo (together with “Sitel” TV, see footnote 
8). The daily prefers to criticise all actors and entities involved in the story: “Just three days ago, Macedonian 
President Branko Crvenkovski said publicly that our position is that the border issue should be solved first, and only 
then the status of Kosovo could be solved. It turns out, however, that the international community has more trust in the 
arguments of its protectorate than in the arguments of independent Macedonia, for whom the said international 
community prefers the policies of double standards”, (“The Kosovo Package”, “Dnevnik”, 24 February, 2006); as well 
as “The strongest message presented by our leaders is their pleasure that elements of the Ohrid Agreement might be 
applied in Kosovo... These times and the events in the region demand courage and brave moves by the Macedonian 
Government... The Government stayed aside and watched the attempts to get the Gorani into the Kosovo band-wagon... 
They will call us the leaders of the region, and we will feel like a loser that gets nothing more than a pat on the back – 
borders undefined, the name of the state and the nation  disputed, the language, the church”, (“March Forward, With 
Our Heads Down”, “Dnevnik”, 17 February, 2006)  



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 8 
NGO Info-center, February 2006  

article of 23 February, 2006, titled “Only Legitimate Kosovo Institutions Can Decide on the Border", doesn't 
elaborate on the presented dilemma, whether only one side can decide on the border line that is of interest to 
the other side, too. In general, “Fakti” insists on promotion and improvement of relations between the two 
neighbours – Macedonia and Kosovo, and treats topics that are infrequently covered by the other media7. 

During this period, the media brought to the fore the question of the return of refugees that fled during 
the Kosovo Crisis in 1999, from Macedonia to Kosovo. The media reported the position of UNHCR to leave 
the responsibility for the refugees to Macedonian authorities. 

The most unusual approach to the topics of Macedonian relations with SCG and Kosovo, 
respectively, was presented by "Sitel" TV. In a commentary aired in its central news programme, “Sitel” TV 
conditioned the national security of Macedonia with the "strength" of Serbia and the "independence" of 
Kosovo.8 The media promoted and commended the Russian Patriarch Alexei and his view that the creation 
of a parallel church can't solve the existing ecclesiastical problem in Macedonia, opened by SPC. The media 
reported on Prime Minister Buckovski's visit to Belgrade and the issues discussed with his host, President of 
Serbia Boris Tadic: the final status of Kosovo, the dispute between MPC and SPC, and the talks for 
intensified cooperation between SDSM and Greek political party PASOK. “Vreme” daily, in its article titled 
“Serbia owns the Coats-of-Arms of Skopje and Ohrid” and "Serbia Appropriated the Coats-of-Arms of 
Skopje and Ohrid" opened a new sub-topic in the context of relations between Macedonia and Serbia and 
Montenegro.9 

In February, the media paid extensive attention to the activities of Dora Bakoyani, the new Greek 
Minister of Foreign Affairs. Some media expressed the view that the fact that EC President Barosso avoided 
to use the name Macedonia during his visit to the country resulted from the intensive activities of Minister 
Bakoyani. On the other hand, the media viewed the appointment of Bakoyani as Minister of Foreign Affairs 
with optimism.  In addition, the media find “...signs of renewal of bilateral relations on high political 
level..." in the visit of the Greek Deputy Minister of Foreign Affairs, Evripides Stilianidis to Macedonia 
(“Athens Warms its Relations with Skopje”, “Vreme”, 8 February, 2006). During the period covered by this 
analysis, the optimism of the media was aided by the newly installed, more lenient procedure for application 
for Greek working visas for the seasonal workers from Macedonia. The media also reported on the statement 
of Greek diplomat Aifantis, according to whom "...the Macedonian minority in Greece wants to secede a 
part of Greek territory and annex it to FYROM", and the reactions of the "Vinozito" Association (of 
Macedonians in Greece) that it provoked.    

In the context of Macedonian relations with Bulgaria, “Vest” daily criticized the Macedonian 
Ministry of Foreign Affairs in view of the decree for introduction of visa regime for Macedonian citizens, 
announced by Bulgaria. According to the daily, Macedonian MFA did not apply adequate approach to this 
document (“Bulgaria made an offer, Macedonia doesn’t react – We Don’t Want Free Visas”; “Vest”, 24 
February, 2006). 

In February, there were few events related to Macedonian-Albanian relations, and the majority of the 
media reported on the visit of the Albanian Defense Minister, Fatmir Mediu.    

 
 
 
 
 

                                                 
7 “Fakti” continuously follows the problem of the non-functioning of the railway line between Skopje and Pristina (sub-
topic totally neglected or treated only sporadically by the other media). During this period, the paper brings to the fore: 
1. “Forged goods” (accuses the Government of lacking the proper information on the origins of the goods exported to 
Kosovo); 2. “Belanovce could have been built with the losses generated by Blace”, “The border crossing between 
Kumanovo and Gnjilane is hidden in the Government’s drawers” and “Millions in Losses for Macedonian 
Businesspeople” (“reminds” the past governments of Macedonia and Kosovo that the project for construction of a 
border crossing between Kumanovo and Gnjilane, promoted forcefully by the paper, exists since 1993).      
8 In its comment of 20 February, 2006, “Sitel” TV says: “When Serbian state was strong, Macedonia had no problems 
with either Kosovo or the Kosovars. Now that Serbia is weak, we have all the problems that we want. The worst 
nightmare for Macedonia – independent Kosovo, is close to coming true” 
9 The headlines of this article (the one used in the front-page and the other, slightly changed, for the internal pages) 
published on 31 January 2006, are confusing, since it remains unclear whether Serbia’s demands regarding the 
ownership of the coats-of-arms are new, or whether the ownership of SFRY, determined 39 years ago, was transferred 
to Serbia and Montenegro. The claims presented in the headlines are not fully explained in the corresponding article. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 9 
NGO Info-center, February 2006  

Decentralization 
Regarding the decentralisation process, as in the past several months, the media were interested 

primarily in the problems of the functioning of local institutions ("Houses" of culture, kindergartens, schools) 
and the communal infrastructure problems of the City of Skopje. Several media, “Utrinski vesnik” took the 
lead, provided intensive commentary on the complex relations between national government on one side and 
the local self-government on the other. 10 “Fakti” daily has continued with its sustained criticism and 
dissatisfaction with the work of Trifun Kostovski, the Mayor of Skopje, especially regarding the non-
functioning bilinguality in the city.  The daily pointed out at the street and traffic signs in Skopje that were 
not written in Albanian as the second official language ("There are no signs in Albanian in Skopje, Kostovski 
keeps silent”, “Fakti”, 3 February, 2006; as well as “Albanian Language Neglected in the Capital”, 24 
February, 2006). In addition to Kostovski, the paper criticized the "Macedonian side": “This will obviously 
take a lot of time, having in mind that the Macedonian side will present millions of reasons to prevent the use 
of Albanian language, such as finances, personnel needs, etc". All media paid treat attention to the dispute 
between the two Skopje urban municipalities, Kisela Voda and Aerodrom. One special attraction for the 
media, related to the functioning of the decentralized local government, was the announced raising of a 
statue to Skender-Bey in the plateau in front of "Ilinden" General Store. This topic is treated positively and 
emotionally by ”MTV 2 - Programme in Albanian language”, in a report of a total length of 4 minutes and 20 
seconds, while “Telma” TV expressed subtle criticism of Cair Municipality for its “...determination to build 
a monument to Skender Bey in the Old Bazaar, in spite of the reservations presented by the Ministry of 
Culture”. “MTV 2” reported that the Ohrid Municipal Council decided to mark the Day of the Signing of the 
Ohrid Framework Agreement and the 120th anniversary of Dervis Hima, Albanian historical figure who was 
born and lived in that region. All media covered the visit to Gostivar Municipality by President Branko 
Crvenkovski. One novelty aspect of the topic of decentralization, introduced during this period, was the 
reporting on the "Gender Aspects of Decentralized Government", i.e. the public debate of the same name 
held at Gazi Baba Municipality in Skopje, project of a Debar-based NGO.  

  
Judicial Reforms 
When discussing and commenting on the judicial reforms, it was a common approach for all media to 

insist on the complete de-politization of the judicial system and for a full reduction of it’s concentration of 
functions within a single office.  In February, the media focused their coverage on the adoption of the Law 
on Judicial Council. The media followed the alleged conflict between the National Judicial Council 
(Macedonian abbreviation RSS), and the Supreme Court (VS), i.e. between Lence Sofronievska and Dane 
Iliev, the heads of the two institutions, respectively. The analysis concluded that the media find the 
statements, even speculations on the misunderstandings between the heads of the RSS and VS far more 
attractive to cover than the other, more essential changes in the judicial system.  Nonetheless, most media 
believe, beyond any doubt, that the main judicial institutions that are expected to propose and implement the 
reforms, are engaged in a silent war. “A1” TV even predicted that the situation will further escalate and 
deteriorate (“Further escalation of the conflict between RSS and VS should be expected in foreseeable 
future”, 7 February, 2006)11.      

The majority of articles dedicated to the Hague Tribunal cases published and aired during the period 
covered by this report, simultaneously dealt with the judicial reforms in Macedonia.  Some media, invoking 
the opinions of legal experts and the Minister of Justice Meri Mladenovska-Gjorgievska, believe that the 
                                                 
10 “Utrinski vesnik” criticized the central government in an editorial comment “Dispossessing the Government of its 
Power”, of 7 February 2006: “The central Government finds it difficult to give up on its commanding manner and 
transfers them to the local governments with a healthy dose of mistrust. Certain levels of state administration resist the 
demands of the municipal administration. The local self-governments are getting nervous since they still don’t have the 
software listing the taxpayers that should fill the local budgets... That provides the central government with a 
mechanism to meddle and control all the competences transferred to the municipalities. An editorial comment, similar 
in tone and critical of the central government’s treatment of the main characteristic of the decentralization (the transfer 
of competences from central to local level), was published by “Vreme” (“Go Around – Come Around Power”, 21 
February, 2006).  
11 To support the conclusion that RSS and VS are “at war”, we could use the statement by Dane Iliev from the Supreme 
Court, attacking the RSS members: “It seems that they lived quite a comfortable life until the start of the reform process 
and they are now bothered by the rebuilding of the judiciary. Obviously, Sofronievska is afraid that she will have to 
explain a lot of things. They all upgraded to the latest models of mobile phones three times a year, so the fact that they 
won’t be able to do that anymore must hurt” (“Vecer”, 6 February 2006). 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 10 
NGO Info-center, February 2006  

Macedonian judiciary is capable of processing those cases without the necessity to establish a special court, 
and that the four cases should not be connected to the reforms of the judicial system. 12 The media presented 
the suggestion of the International Crisis Group that the return of the Hague Cases should come only after 
the completion of the judicial reforms.  Some media presented the criticism that it would be not be serious to 
talk about radical reforms in the judiciary in a situation when the courts don't have enough money to pay for 
their communal and telephone bills.  Some criticism of the systemic financial weakness went to the Minister 
of Finances, Nikola Popovski.  

The Albanian language media, in addition to approaching this aspects only sporadically, place their 
emphasis on the Ethnic component, i.e. the representation of Albanians in the judicial system.    

      
The Decade of Roma Inclusion 
"Media Mirror" included the topic of "Decade of Roma Inclusion" in the monitoring of the media for 

the month of February. This topic will also be monitored in the coming period. The analysis shows that, in 
February, the media reported only scarcely, or didn’t report at all, on the processes taking place under the 
auspices of the Decade. 

The little coverage there was referred to the controversial reactions on the documentary film "Sutka 
Book of Records". Several reactions by Roma politicians were presented, but also by NGO activists, on the 
alleged insulting notions it carries for the Roma population.  “Utrinski vesnik” remarked that there is certain 
disunity within the Roma population and inappropriate evaluation of the successes of their compatriots, in 
this case the actors in the film ("The Roma attack their film champions", 3 February 2006), while "Vecer" 
outright dismissed the thesis that the film generalizes the perception of the Roma and insults them. “Vecer” 
presented negative commentary on the reaction of the Roma political parties, i.e. the Member of Parliament 
Nezdet Mustafa and Erduan Iseni13.  

The article “Half a settlement has no water, including the Mayor" ("Dnevnik", 22 February 2006) 
was accompanied with photograph of Roma protesters carrying banners and slogans. In the caption, the 
newspaper comments: “The citizens of Suto Orizari protest the fact that the water supply was cut, although 
they haven’t paid their bills for years”. Still, the paper balanced that with paraphrase and quote of a 
statement of one citizens of the settlement: “Mukades Baftijar, citizen of Suto Orizari, who has a family of 
seven, said that she lives on 2000 denars of social allowance. I don't object to pay my bills, but I have 
neither job nor money to pay them with" 
 

                                                 
12 The strongest criticism for Macedonian judiciary, and simultaneously for the International Crisis Group, in relation to 
the return of the Hague cases, presented “Vreme” daily. The ICG report with recommendations that the four cases 
should not return to Macedonia until the judiciary is reformed provoked an editorial headlined “Judges, Let’s Go on 
Recess” (3 February, 2006): “I call on all my colleagues charged with libel or slander to not spend their money on 
lawyers, since they received, for a second time, free legal advise from the influential International Crisis Group – don’t 
recognize this court, for it is unreformed, not tuned to professional standards, involved in political and business 
interests and can’t give you a fair trial. The original defence quotations that I just interpret here, are available for free 
in the latest report on Macedonia, available on ICG’s web-site”. Among the articles published by “Vest”, on the other 
hand, there are some that go beyond the standard informative reporting: “Will the judiciary reform before the 
Elections? Or, should we considered it reformed once Meri leaves office?” (“Vest”, 18 February, 2006. Meri refers to 
Meri Mladenovska-Gjorgievska, Macedonian Minister of Justice). It is customary for the paper to address politicians 
and state officials by their first names or nicknames. 
13 The contents of the article “The Roma Attack their Own Cinematic Champions" emphasizes that the final judgment of 
the film should be left to the most competent factor – the audience: ,,While the opinion on this film, is divided, the 
audience in the cinema will have the chance to make its own conclusions whether the whole brouhaha surrounding this 
documentary, that has won several awards over a short period of time, is justified or not” 
 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 11 
NGO Info-center, February 2006  

3. SPECIFIC ASPECTS OF REPORTING 
In order to determine and study the specific aspects and approaches characteristic of each individual 

media outlet, the analysis used six criteria in the treatment of the selected and reviewed materials 
(texts/articles, illustrations, comics, cartoons): 1. Approach to the analyzed topics (number and intensity of 
published materials, their scope, placement of materials on the pages of print media or the timing and 
sequence of broadcasting); 2. Genre structure and character of the given article or textual unit; 3. 
Relationship between the header-headline-lead and the text-illustration [announcement-story-footage]; 4. 
Source(s) of information; 5. Actors and protagonists; and 6. Treatment of facts. 

 

3.1. TELEVISION BROADCASTERS 

“A1” TV 

Macedonian relations with the European Union were the most common topic in the reporting of 
“A1” TV with 30 articles, while the name-dispute with Greece, the MPC-SPC dispute, Macedonian 
relations with NATO and the Decade of Roma Inclusion only merited a single article each.  

Although the judicial reforms and the Hague Cases received less attention in terms of the 
quantity of materials, the quality of the approach to the coverage was equal to the attention paid to the 
European integrations.  

Reports are the characteristic genre of "A1" TV coverage, with significant presence of 
judgmental and suggestive elements incorporated into them. The lead announcements and the headlines 
often are judgmental and suggestive in their character. The function of such headlines, displayed on the 
screen for the whole duration of the corresponding story, is to define the viewers' approach to the 
information in advance, regardless of whether the story is descriptive or contains judgement and 
opinions. The visual illustration is descriptive by character and commonly combines use of footage 
recorded at the actual event with archival footage.  

In general, the sources are clearly identified and directly quoted, without additional comment. 
The unidentified sources are defined with a variety of formulations designed, on the other hand, to 
confirm their relevance (“diplomatic sources”, etc.) and are used sporadically, to present facts the 
veracity of which has not been confirmed.  One characteristic of this period was the attempt to get into 
the background of certain events (EU reactions on El Masri case; the Government approach to the 
judiciary and the Hague Cases). The alleged background, construed on the basis of speculations 
presented by unclear sources or designated with the formulation "A1 learns...", is partially or completely 
different from the presentation of an event created by the identified sources. 

“A1” TV treats the majority of entities and protagonists correctly and neutrally. It provides 
ample space to all sides involved in the event/matter that is being reported, without further effort to 
evaluate their positions of the facts they present. There exceptions to this rule: The almost constant 
critical approach to some Government activities, whose positions are presented, but further “colour” is 
added through suggestions and opinions held by the media or the unclearly identified sources; the 
emphasized positive coverage dedicated to the stations owner, Velija Ramkovski, in his role as a 
politician, i.e. representative of PEO political party (Party for Economic Renewal). 
 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 12 
NGO Info-center, February 2006  

“KANAL 5” TV 

The relations with the EU were the most covered topic in the programmes of “Kanal 5” TV (25 
articles), followed by the Macedonian cases at the Hague Tribunal (18 articles). 

In terms of genre, the stories broadcast are mostly reports, although there were articles of mixed 
genre (commentary and report).  

On a number of current issues, the editorial office usually invokes sources representing several 
sides: politicians and experts. For instance, such was the case with the coverage of the EU’s proposal to 
create a free trade zone.   

On occasion, the topic or the event that is being covered is “framed” in the very lead 
announcement, i.e. judgement and opinion is expressed even before the story is presented.   

The visual presentation is mostly adequate and consists of footage filmed at the actual events, 
archival footage of past events discussed in the story, or still shots of persons who are interviewed or 
report over the phone. 

The positioning of the media depends on the given topic, so it happens that the same protagonist 
or entity is treated differently, depending on the character of a given event. For example, President 
Crvenkovski was criticized for his statement that the courts are prepared to accept and process the 
Hague Cases, while his statement regarding the demarcation of the border with Kosovo was supported 
by the broadcaster.  
 

“MTV 1” 

The most interesting topic for “MTV 1” during the period covered by this report, were the four 
cases on which the Hague Tribunal did not start official procedures, as well as the final status of 
Kosovo.  

The genre designation is obvious and presents no difficulty, and the news programmes are 
dominated by reports.  

The stories maintain their informative character, but this is a general evaluation, having in mind 
that in a number of examples, the journalists presented their own views and opinions on the actions of 
political subjects ("Slightly over a month after the publication of the EC document that proposes a free 
trade zone in the Western Balkans, the Macedonian opposition finally remembered to demand from the 
Government information whether the country is in position to accept or refuse to become a part of this 
project". 15.02.2006). 

The lead announcements are compatible with the actual contents of the corresponding articles. 
The sources of information are clearly identified, using full names, with the exception of 

formulations such as "Greek sources" and "some people we talked to..." The most commonly used 
sources are representatives of the current governmental and international political figures, while the time 
dedicated to the opposition is slightly restricted.   

The protagonists of the events are equally directly and indirectly quoted, without further judgment 
in any possible context. 

The facts were presented as they were, without additional evaluation and interpretation, although 
it happens that a single issue or event is covered on several consecutive days, within a short period of 
time.     
 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 13 
NGO Info-center, February 2006  

“MTV 2” (PROGRAMME IN ALBANIAN LANGUAGE) 

The three main topics, in terms of the dedicated coverage, were Macedonian relations with the 
EU, the relations with the neighbouring countries, and the decentralization processes.  The other topics 
were only sporadically covered, while the name-dispute with Greece, the SPC-MPC dispute and the 
Decade of Roma Inclusion were not covered at all.  

The coverage is dominated by informative genres – news and reports.   
The lead announcements correspond to the contents of the articles they announce. Although the 

stories are adequately illustrated with footage from the events or persons they refer to, still, in certain 
articles archival footage is used, especially in reports filed by the station’s local correspondents.  

During the period covered by this report, “MTV 2” usually named its sources.  Anonymous 
sources were used only in limited number of articles.  

The treatment of protagonists is usually neutral. When approaching certain topics and subjects, the 
protagonists usually are Albanians, which produces cases when the sources from the other ethnic 
communities are missing, especially on topics that warrant their presence.  There was a noticeable 
absence of positions held by the representatives of the Hague Tribunal, as well as the attempt to treat 
this matter from the neutral expert position, but only by experts from the Albanian ethnic community. 

The “MTV 2” news treat the facts neutrally, but the use of ethnically keyed sources does 
contribute to some favouring, i.e. neglect of other persons or entities that may offer different views on a 
given topic. 
 

“SITEL” TV 

In terms of the topics included in this analysis, "Sitel" TV was most interested in information 
related to the European Commission's proposal for economic cooperation of the Western Balkans 
countries, as well as the discussion of the four cases that the Hague Tribunal should return to 
Macedonia.  

In terms of genre variety, the coverage is dominated by reports. Quite often, the articles venture 
beyond the limits of purely informative reporting, presenting opinions and judgement of the events and 
developments (regarding the EU's proposal: “Actually, the support goes to an issue that, and this was 
rather evident and clear, should start functioning anyway, and the importance of which was emphasized 
previously by other political entities..." 31 January, 2006) 

A major part of the aired articles are not presented in the lead announcements of the news 
programmes. For those that are announced, on the other hand, the announcements correspond to the 
actual contents of the articles, with exceptions such as: “When Serbian state was strong, Macedonia had 
no problems with either Kosovo or the Kosovars.  Now that Serbia is weak, we have all the problems 
that we want. The worst nightmare for Macedonian - independent Kosovo, will probably happen", in the 
news of 20 February 2006. Otherwise, the introductions to the articles are often too long and sometimes 
the reporters jump from one topic to the other, creating a general impression of confusion.  Almost all 
articles are adequately illustrated, although the authors of the footage are often not identified.  

Although the majority of the articles clearly name the used sources of information, there are 
constructs such as “Sitel learns...”, “...according to information available to Sitel”, and in some cases, 
the sources of information are not mentioned at all. During the period covered by this analysis, there 
was a noticeable favouring and promotion of Ljubisav Ivanov – Dzingo, the leader of the Socialist Party 
of Macedonia and owner of “Sitel” TV, who was mentioned as “quality politician”. 

The protagonists of the events and their statements are presented both in direct and indirect 
speech.  We have to mention here the example of presenting a statement with inappropriate and vulgar 
language, regardless of whether it was a technical omission by the editorial office or not ("...we can't let 
Ali Ahmeti or Vlado Buckovski to screw around with the feelings of the missing persons." 16.02.2006). 
The broadcaster usually uses several sources and contacts several sides of a given issue, so that no 
visible inclination towards a single political option is visible, although the current government was 
present slightly over its usual levels. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 14 
NGO Info-center, February 2006  

The facts were generally presented as they happened, without additional interpretation, with the 
exception of cases when the reporter would present his or her own conclusions before the viewers were 
given an opportunity to see what exactly is discussed: the EU’s idea for regional trade linking is 
interpreted euphorically and enthusiastically, promoting one group of entities and criticizing the others 
(“... One of the parties that has demanded regional trade and economic links for the past ten years was 
the Socialist Party.  Its leader, Ljubisav Ivanov – Dzingo, was accused that his ideas were retrograde, 
pro-Yugoslav and federalist. However, the moment the EU proposed the same idea, it was accepted by 
the Macedonian political elite, but this time only because the idea came from the Europeans... Europe 
doesn’t want feuding neighbours, Europe doesn’t want obstacles to free movement of business, capital 
and people. Europe proved that when it accepted, generously and expressly, those that were always one 
level below us. 31 January 2006). 
 

“TELMA” TV 

The decentralization was the main topic of interest for “Telma” TV, both in terms of sheer number 
of broadcast articles and the quality of the coverage. Although with lesser intensity, depending on their 
relevance at a given point of time, quality coverage was dedicated to the topics related to the Hague 
Tribunal and Macedonian relations with the EU. 

The coverage is dominated by informative genres (report, news, statement), while some issues 
were approached with longer reports on the topic or the event (for instance, the case of the secondary 
school in Rostuse). 

The lead announcements are almost exclusively a summary of the actual contents of the articles, 
which are usually accompanied with appropriate footage filmed at the given event, with the exception of 
some topics (the Hague Tribunal, EU) which are illustrated with archival footage.  

"Telma” usually names its sources correctly, although it does use, on occasion, unnamed sources. 
Nonetheless, although anonymous, such sources are not treated within a manipulative discourse. In at 
least one case (for instance, regarding the generally prevailing suspicion of political meddling in the 
election of judges), there is a perception that more sources should have been used in the reports. 

The treatment of protagonists is usually neutral. A certain amount of criticism, placed in a small 
number of articles, was directed primarily at the institutions and offices, not the persons working there 
or holding those offices (in the lead to an article of 31 January, the Ministry of Justice and the Office of 
Public Prosecutor were criticized for the fact that "...regarding the obligation to contact the Hague 
Tribunal, they continue to drop the ball in the other one's yard"). 

The articles present a great amount of facts that the editorial office does not, as a general rule, 
comment further.  
 

3.2. DAILY NEWSPAPERS 

“VEST” 

“Vest” continues to cover the topics included in this analysis with short and superficial articles. 
The news is the dominant genre, and some articles (the regular column written by the Editor-in-

Chief) maintain the continuity in terms of its opinionated reporting ("After all, the return of SRFY 
doesn't look that bad at all. The idyll reminds us of Tudjman, Milosevic, Izetbegovic, Gligovor and 
Kucan. Once Ante Markovic joined them, the country soon began falling apart and the wars followed.  
The EU's idea is similar to what Ante had in mind - wealthy and prosperous Balkans. That is the reason 
why nobody has anything against SFRY. Macedonia can’t break up any further.” 4/5 February, 2006) 

“Vest’s” style of using “loud and bold” headlines was maintained, regardless whether the headline 
corresponds to the actual contents of the article it refers to. ("Animal Farm”, 18 February, 2006; 
“Bulgaria Makes an Offer, Macedonia doesn't React", "We Don't Want Free Visas", 24 February, 
2006).  



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 15 
NGO Info-center, February 2006  

Illustrations, when used, take more space than the actual articles and, sometimes, commentaries 
are included in the captions ("Hundreds of Macedonian citizens from the towns and villages near the 
border cross the Bulgarian border daily, just to earn a piece of bread"), which can be seen as criticism 
of the current government. 

“Well-informed sources” and “sources in the Government” are commonly used in “Vest” articles.  
There is an impression that “Vest” doesn't preoccupy itself with whom it may list as a source, as long as 
the statement promotes the overall aim of the text. Over the period covered by this report, there was an 
increased criticism of the current Government. 

The protagonists of the events are largely paraphrased rather than quoted directly, and the 
Saturday columns, already mentioned above, often talks negatively about them (“Will the judiciary 
reform itself after the Elections? Or, should we considered it reformed once Meri (Mladenovska) is out 
of office?”, 18 February, 2006). 

The facts are presented as they are, and their evaluation and interpretation is left for one of the 
Saturday columns and editorials. 
 

“VECER” 

The relations between Macedonia and the EU was the most covered topic in “Vecer”, with 39 
articles. The daily, however, dedicated important coverage to the four cases at the Hague (25 articles). 
The least coverage (two articles) was dedicated to the name-dispute with Greece.  

“Vecer” presents the top-stories on pages 4 and 6 of the paper, in the top right corner, while the 
speculations are usually listed in the “Vecer Spec” department.  

As a standard, the dominant genres are the report and the news. The articles are primarily 
descriptive in character, but some of them contain subtle evaluations, opinions and prediction made by 
the authors. Some topics (the name-dispute and the MPC-SPC dispute) are covered exclusively by 
informative articles, while others (the relations with the EU) are more present in the commentaries and 
articles with judgmental and suggestive nature.  

The headlines reflect the contents of the actual article, which mostly means descriptive 
headlines, with some presence of judgmental, suggestive and speculative headlines, usually resulting 
from use of information received from quoted speculative sources. Only a small part of the articles were 
attractive enough for “Vecer” to decide to give them front-page treatment. Occasionally, pure 
speculations (by any standard used) were considered attractive (“El Masri – German Spy!?”). The 
photographs have either descriptive or associative function, without pretence to carry message different 
from the message presented in the text. 

Although most sources are precisely named, there is noticeable presence of speculative, 
unidentified sources used to present attractive information, but also for “regular” information that would 
be easily confirmed or denied by the relevant sources. In this period, too, the edge of the strong, often 
sarcastic judgment of the editorial comments fell on the actions of individual or collective actors which 
"Vecer” considers non-productive in terms of the European future of Macedonia.  Only rarely the 
commentaries carry positive and affirmative notions of a given subject, especially political entities, 
having in mind its critical position towards a great number of actors and entities (SDSM, VMRO-
DPMNE, DPA, the parties of the Roma, the judiciary, Prime Minister Buckovski, President 
Crvenkovski, etc.). The other articles are characteristic for their correct treatment of the protagonists and 
actors.  One example of that position is the fact that "Vecer" published the protest letter by Nezdet 
Mustafa, with strong criticism of "Vecer's" editorial policies (provoked by the fact that the daily 
criticized the political parties of the Roma and their views on the "Sutka Book of Records" 
documentary).  

The facts, with the exception of those presented by unidentified sources, were presented without 
further interpretation and evaluation, which would give the added meaning.  
 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 16 
NGO Info-center, February 2006  

“VREME” 

“Vreme” dedicated the greatest number of articles to European integrations (33 articles) and the 
four cases in the Hague Tribunal (19 articles). This paper doesn't have a rule regarding the placement of 
the articles on the page in order to emphasize their importance, with the exception of the “Tema” 
department and a number of regular articles (the editorial comment). Some articles are printed in white 
letters on black background, which makes the page visually striking.   

In terms of the genres used, the coverage is dominated by informative and descriptive articles. A 
small part of the topics included in this analysis are covered with comments and editorials with clear, on 
occasion strong and ironic judgments and opinions about different subjects ("Judges, let's go on 
Recess").  

The headlines mostly provide a summary of the contents, but some are judgmental and suggestive 
constructs. The general impression about the correct visual illustration is disturbed by rare use of 
dominant photographs which deviate the general picture of the event with their tasteless associations 
(for example, a photograph of Minister of Justice Meri Mladenovska, depicted standing behind bars, 
was printed on the front-page as a lead to the text on the four cases in the Hague Tribunal). Sometimes, 
opinions are offered in the captions of photographs.  

With the exception of the comments, headlines, photographs and captions mentioned above, the 
major part of the articles in “Vreme” treats the protagonists of the events in a neutral manner.  Their 
views and activities are presented correctly, descriptively, without additional evaluation.  The sources 
are clearly identified, while anonymous and unidentified sources are used as a cover for presentation of 
speculative, unconfirmed facts and predictions.   

“Vreme” first presents the facts in informative articles, and later interprets and judges them in 
editorial comments. One exception from this professional standards applied by the media in the past 
period, was the suggestive, even negative view of certain events, expressed in upside-down order - prior 
to exhausting all available sources and presentation of the positions of all involved entities and persons 
(for ex. the suggestive commentary on the lack of reaction by the Government on the proposal to create 
a trade union in the Balkans – “Towards Europe, it’s ‘Yugoslavia’ again”, or the suggestive cartoon on 
the resurrection of SFRY, printed on the front-page). 
 

“DNEVNIK” 

“Dnevnik” published a great number of articles on the topic of Macedonian relations with the 
European Union – 43, while the least coverage was dedicated to the topics of the name dispute with 
Greece and the decentralization (four articles each). “Dnevnik” also dedicated prominent space to the 
judicial reforms, with special emphasis on the Elections Code and the coming Parliamentary Elections.  

The report is the dominant genre, with noticeable use of the mixed genre – commentatorial report. 
 The commentatorial reports interpret and judge the facts, especially in commentaries on topics 

related to current political affairs that are intensively debated on the political scene in Macedonia. This 
genre is most common in the treatment of the Macedonian cases at the Hague Tribunal and the relations 
with the neighbouring countries, especially the articles on Macedonian relations with Kosovo. 

The use of headlines designed to give emphasis to the discussed topic, but also the use of 
headlines with suggestive character, is common in "Dnevnik” (for example, “The Hague Big Bite we 
have to Swallow”, 13 February, 2006; “Silk Garrotte for Prcevski”, 14 February 2006). “Dnevnik” 
increasingly uses double headlines (one for the front-page, one for the actual article) to emphasize the 
contents of the article. They use of key-words in the headlines doesn’t always correspond to the actual 
contents of the article (“Brussels will interrogate Macedonian prime-ministers”, 04/05 02.2006). 

Quite often, the articles are illustrated with realistic photographs, accompanied by suggestive and 
opinionated captions.  



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 17 
NGO Info-center, February 2006  

The clear identification and direct quotations are used for actors present in the informative articles 
dedicated to least attractive topics. The “Eurorama” Department regularly uses unclear sources, listed as 
members of the diplomatic corps, a diplomat whose identity is known to the editorial office, etc.  

“Dnevnik” is openly supportive of MPC, it is positive and affirmative on the issue of reforms of 
the ARM, promotion of the opposition VMRO-DPMNE, and to a lesser extent of VMRO-NP. In that 
context, there was a noticeably criticism of political parties in power and criticism of "double-standards 
policies" applied by the international community.  
 

“UTRINSKI VESNIK” 

“Utrinski vesnik" published 37 articles on the topic of Macedonian relations with the neighbouring 
countries, with special emphasis on the developments surrounding Kosovo and the Kosovo-Macedonia 
relations. Compared to previous period, when the daily was focused on the Macedonian relations with 
the EU, during the period covered by this analysis, it shifted its attention towards several topics and 
dedicated approximately the same coverage to the following: Relations with the EU (27 articles); 
judicial reforms (24); decentralization (22); the Hague Tribunal (22). The name-dispute is treated as an 
auxiliary subject in articles dedicated to the relations with the EU and regional relations.  

“Utrinski vesnik” publishes articles of diverse genre structure, with the report being the most 
commonly used genre. The use of a given genre depends on the actual importance of that topic at a 
given point of time. While articles of mixed genre (usually combining commentary, analysis and report) 
were most common in the coverage of the Macedonian relations with the EU, because of the procedure 
to gain the status of candidate, the treatment is now reserved to the topic of Macedonian cases at the 
Hague Tribunal. 

The analysis concluded that the mixed genre articles are usually judgmental and suggestive in 
character and are almost exclusively based on unclear sources (“Mitreva transferred the blame for the 
resignation on Karanfilovska”, 4 February 2006). 

The majority of headlines summarize and emphasize the contents of the articles. The emphasis of 
the main message of the article is achieved by the newspaper with the use of double-headlines, headers 
and leads (one set is used on the front-page, the other in the inside page that carries the whole article). 
The only difference in this type of headline design comes from the use of terminology and lexicon and 
punctuation.   

The articles are usually illustrated with realistic photographs related to the topic covered by the 
article. The captions of the photographs often provide a summary of the main idea of the text. 

The informative articles identify their sources precisely and their statements are quoted both 
directly and indirectly. The mixed-genre articles are usually based on unidentified sources.  

In addition to the use of unidentified sources, the daily sometimes uses slang and colloquial names 
for the actors and events. This tendency is especially present with articles dedicated to the four cases in 
the Hague tribunal (members of DUI are called “integrationalists”; members of VMRO-NP are "Ljubco 
Georgievski's populists"; Tito Petkovski is "fractioner and party veteran"; Peter Faith is named as "the 
diplomat that boxed out the agreement between KLA and Macedonian leadership"). 

In February, as previously, the paper treated the relations between the President and the Prime 
Minister, with an emphasis on the position of Buckovski, described as “the lonely position on the 
political scene”. The paper noted a tendency of rapprochement to the President through “notching down 
the level of play with the President with whom he (the Prime Minister) has engaged in a prolonged 
undeclared war”. 
 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 18 
NGO Info-center, February 2006  

“FAKTI” 

The most covered topics during the period covered by this analysis were the relations between 
Macedonia and EU, Macedonian relations with the neighbouring countries (primarily with Kosovo), and 
the Macedonian cases at the Hague Tribunal. The other topics are represented to a much lesser degree, 
and some were not covered at all (the name-dispute with Greece, the SPC-MPC dispute, the Roma 
Inclusion Decade). 

Most common are articles that belong to the informative genres (report, news, statement), but 
interviews (on the topics of EU and NATO) and commentaries (the Hague Tribunal, EU, etc.) were also 
registered. 

There is clear correlation between the text and the headline section, with some messages being 
emphasized through the use of headlines, aimed to promote the importance of the criteria that 
Macedonia needs to comply to in order to qualify for EU integration (the emphasis is on the 
implementation of the Ohrid Agreement and organization of fair elections). Quite often, the headlines 
are used to present the editorial office’s view on a given issue (“There are no signs in Albanian in 
Skopje, Kostovski keeps quiet", "Fakti", 3 February 2006, p. 5; “The Albanian Council Member is Deaf 
and dumb", "Facti, 2 February, 2006, p.10). 

“Fakti” uses named sources whose views and positions are not commented. There was no 
common use of unnamed sources in manipulative context.  

The informative genres present neutral approach to the protagonists (although there are exceptions 
to this rule), while the commentaries carry criticism of some actors (critical of DUI regarding the Hague 
Cases against KLA - "DUI Scores Four Own Goals”, 14 February 2006, p.2). 

The paper presents facts on the majority of subjects covered by this analysis, which are usually 
presented without further comment, with the exception of a small number of articles, especially those 
with commentatorial approach. 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 19 
NGO Info-center, February 2006  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

APPENDICES 



 

 

INTENSITY OF PUBLISHED MATERIALS PER MEDIA, DURING THE ANALYZED PERIOD 
FOR THE PERIOD: 30 JANUARY – 26 FEBRUARY 2006 

 

 
Media 

 
 
 

Topic А1 Vest Vecer 
 

Vreme 
 

Dnevnik 
 

Kanal 
5 

 
MTV 1 

 

MTV 2 
In 

Albanian 

 
Sitel 

 
Telma 

 
Utrinski 
vesnik 

 
Fakti 

 
Total 
(Per 

topic) 

1. Relations with EU  
30 

 
17 

 
39 

 
33 

 
43 

 
25 

 
26 

 
16 

 
18 

 
14 

 
27 

 
21 

 
309 

2. The Hague Tribunal  
18 

 
14 

 
25 

 
19 

 
27 

 
18 

 
14 

 
9 

 
17 

 
14 

 
22 

 
11 

 
208 

3. Regional Relations  
14 

 
4 

 
13 

 
12 

 
18 

 
6 

 
15 

 
15 

 
10 

 
6 

 
37 

 
21 

 
171 

4.Decentralization  
5 

 
9 

 
11 

 
7 

 
4 

 
4 

 
4 

 
10 

 
1 

 
19 

 
22 

 
14 

 
110 

5. Judicial reforms  
8 

 
3 

 
14 

 
7 

 
30 

 
11 

 
0 

 
1 

 
1 

 
5 

 
24 

 
2 

 
106 

6. Relations with NATO  
1 

 
0 

 
11 

 
4 

 
13 

 
7 

 
10 

 
1 

 
5 

 
3 

 
6 

 
4 

 
65 

7. Decade of Roma 
Inclusion 

 
1 

 
0 

 
9 

 
12 

 
5 

 
1 

 
1 

 
0 

 
0 

 
1 

 
3 

 
0 

 
33 

8. SPC-MPC Dispute  
1 

 
0 

 
3 

 
1 

 
5 

 
1 

 
1 

 
0 

 
1 

 
1 

 
6 

 
0 

 
20 

9. Name dispute  
1 

 
0 

 
2 

 
1 

 
4 

 
4 

 
0 

 
0 

 
0 

 
2 

 
0 

 
0 

 
14 

Total (per media) 
 

79 
 

47 
 

127 
 

96 
 

149 
 

77 
 

71 
 

52 
 

53 
 

65 
 

147 
 

73 
 

 
1036 


