
 
НВО Инфоцентар 
Извештај, ноември - декември 2007 страна 1 од 16 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PRESIDENTIAL AND LOCAL ELECTIONS 2009
 

 

 
 
NO.  3 

M E D I A   M I R R O R  
 APRIL  2009 

 
Media Monitoring in the Republic of Macedonia, 2008 / Editor: Goran Stojkovski, Ph.D / Analysts: Biljana Mihajlovska, Daut Dauti, Vasil 
Ashtalkovski, Marijana Markovic, M.A / Monitors: Aleksandar Stevanovski, Aneta Necak, Edmond Sotir, Sultana Culeva / NGO Info - center: 
Nikola Trimpare 18-1/5 1000 Skopje; tel/fax: (02) 3233 560; (02) 3216 690, contact@nvoinfocentar.org.mk; info@nvoinfocentar.org.mk 
www.nvoinfocentar.org.mk 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 2 
NGO Info-center, April 2009  

 
CONTENTS 
 

1. Introduction 3 

2. Media Approach and Coverage of Social-Political Events During the Election 
Campaign 4 

2.1. General Conclusions 4 
2.1.1. Comparative data on the coverage of campaign activities of political parties, 
coalitions and candidates running in Elections 5 

2.2. Comment on the treatment the media reserved to the topics covered by this analysis
 5 

APPENDICES 15 

Intensity of Coverage per Media 16 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 3 
NGO Info-center, April 2009  

1. INTRODUCTION 
"Media Mirror" is a program for continuing monitoring of media in the Republic of Macedonia, with 

the aim to present a clear picture of professional standards and criteria of reporting applied by the 
media, and on the manner in which they cover and interpret the key social processes and events. 

This edition of the "Media Mirror" presents the results of the monitoring and analysis of the media 
coverage of the Presidential and Local Elections 2009, for the period between March 23 and April 8, 
2009. 

A special methodology was devised for the purposes of this monitoring, first of its kind in 
Macedonia. The methodology was tested by a team consisting of an editor, four analysts and four 
monitors.  

The monitoring program covers six daily newspapers and six national television broadcasters: 
"Vecer“, „Vreme“, „Dnevnik“, „Utrinski vesnik“, „Koha“, „Nova Makedonija“, A1 TV, Kanal 5 TV, 
MTV1, AlSat-M TV, Sitel TV and Telma TV. The media included in the monitoring program were 
selected on the basis of the estimated influence they have, or may have on the public opinion in the 
Republic of Macedonia.1  

The methodology aims to show if the media approached the events in a comprehensive, unbiased and 
neutral manner, if articles and stories are supported by statements of named or unnamed sources, if they 
consulted all parties involved in conflict situations, if they avoid making arbitrary comments and 
opinions, etc. In addition, the analysis focused on the manner of presentation of information (scope, 
timing, sources and location); if illustrations and filmed footage were used; what was the treatment of 
different political options and personalities, ethnic and cultural values, through the language and 
terminology used by the media; the use of journalistic genres; and, what were the differences, if any, in 
the presentation of same events and phenomena by individual media. 

The main objective of the monitoring and analysis is to present date and arguments about the 
positions the media adopted regarding campaign activities of political parties and coalitions running in 
the Elections.  

The monitoring and the analysis show if articles and stories covered by the monitoring program were 
positive/affirmative, negative or neutral in their approach to the activities of the political parties and 
campaign activities. Special attention was also paid to the reports that referred to individual political 
figures, institutions, the ethnic and religious communities in the context of the Elections, not just to 
political parties, coalitions and their campaign efforts. 

The analysis focused on the treatment the media reserved to: 
1. VMRO-DPMNE (The For Better Macedonia Coaltion; candidate Gjorge Ivanov); 
2. SDSM (Ljubomir Danailov Frckoski) 
3. DUI (Agron Buxhaku) 
4. DPA (Mirushe Hoxha) 
5. ND (Imer Selmani) 
6. Independent candidate Ljube Boshkovski 
7. LDP (Nano Ruzin) 
The persons and political parties listed above were selected on basis of three criteria: 1. The current 

position in terms of representation in the Parliament; 2. the results and numbers of MPs won in the last 
Parliamentary Elections; and 3. their assumed influence on the media, politics, society and the general 
public. 

A total of 1.155 articles and stories published and broadcast during the period covered by the 
monitoring was included in the analysis: Articles, illustrations, comic strips and cartoons published in 
the daily newspapers and news stories in the central news programs of national TV broadcasters. 
                                                 
1 Due to our limited technical and material resources, this edition of „Media Mirror” didn’t include the coverage in the 
other daily newspapers and TV stations. Their popularity and influence in Macedonian society remain, of course, 
undisputed. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 4 
NGO Info-center, April 2009  

Paid political advertisements and commissioned reports from campaign rallies were not 
included in the monitoring. However, the analysis took into consideration the campaign ads broadcast 
in the news programs, but not those aired in regular advertising blocks, outside the news programs. 

The monitoring activities covered the following broadcast news programs: 
1. A1 TV   23.03- 7.03.2009: 19:00 h. 
2. Kanal 5 TV  23.03- 7.03.2009: 17:00 h. 
3. MTV 1   23.03-8.04.2009: (19:30, 23:00 h., and the daily overview of campaign 

activities “Election Chronicle”) 
4. AlSat TV  23.03- 7.03.2009: 20:00 h. 
5. Sitel TV  23.03- 7.03.2009: 18:00 h. 
6. Telma TV  23.03- 7.03.2009: 18:30 h. 

 

2. MEDIA APPROACH AND COVERAGE OF SOCIAL-POLITICAL EVENTS DURING THE 
ELECTION CAMPAIGN  

2.1. GENERAL CONCLUSIONS 

• In their analysis of the initial reactions of the opposition parties and the expert community to the 
election of Gjorge Ivanov to the Office of the President, the media focused on two key issues - 
legitimacy and authority the future president will have. All media noted the weak turnout of the 
Albanian voters in the second round of Presidential Elections. The media paid great attention to the 
agreement reached by VMRO-DPMNE and DUI for cooperation in the second round of elections. That 
agreement was subject to special analyses motivated, on one hand, by DUI's failure in the local elections 
in Tetovo and Gostivar and, on the other hand, the low turnout of Albanian voters in the Presidential 
Elections. Therefore, some media conclude that „Gjorge Ivanov was elected president, but without the 
votes for the Albanians and in spite of the agreement VMRO-DPMNE and DUI made”, because of the 
fact that “Ivanov (and Frčkoski) failed to win over the Albanian voters”, while “the agreement reached 
by the coalition partners VMRO-DPMNE and DUI was ultimate in unprincipled rape of the right to 
democratic and individual choice”.  

• Noting that the Government, Prime Minister and VMRO-DPMNE totally dominated and 
micromanaged Ivanov’s campaign, the media expressed serious doubts about the independence of the 
President-elect. However, there were doubts expressed about his personal political integrity and identity. 

• The incident on the “Macedonia” square in Skopje was used by the media for serious criticism 
of the violence used by the supporters of the initiative to build a church on the square who defended 
their cause with fists and insults. The Government and the Prime Minister were criticized for their 
lukewarm reaction, with media believing that “when students are getting beaten – the Prime Minister 
should apologize for the non-democratic environment in the country that made the incident possible". 
Most media criticized the inefficient action by the Ministry of Interior (MVR), while others criticized 
the Government of being nationalist, xenophobic, authoritarian and totalitarian. On the other hand, it is 
worth noting that some media didn’t tie the ruling VMRO-DPMNE to the events on “Makedonija” 
square in any way or fashion, but placed all the blame on the opposition SDSM. Yet a third group of 
media claimed the „responsibility was shared equally by the two parties”. However, the common note 
for the majority of the media included in this report is that they directly, or indirectly, stood in defense 
of the right to protest and were opposed to any use of violence of any kind. 

• There was a general conclusion that the solid number of votes won by the parties and candidates 
that are not part of the ruling coalition and are outside the big shadow cast by VMRO-DPMNE did get 
the attention of the media. There was a prevailing opinion that the political mood is starting to shift and 
that the "citizens didn't dismiss the option promoting a compromise (on the name dispute with Greece)". 
Some media saw that as a sign of "a waking opposition", that "for the prime minister, the time of 
advertisements, statues and empty rhetoric slowly, but steadily, passes away” and that "Macedonia is 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 5 
NGO Info-center, April 2009  

waking from the orange enchantment". Other media believe that the results “reflect a picture of a party 
wiped out, of a formerly great party on the political scene who can’t seem to come to his senses” 
(referring to SDSM), i.e. that “SDSM failed in the elections in spite of the prevailing, dominant and 
even aggressive support in the media”. 

• Majority of the media commented that DUI had a “fiasco” in the elections, remaining the “the 
strongest party in the Albanian bloc” in terms of total number of votes and mayors, but is “truly the 
biggest loser in the elections”, winning only in Struga and Čair among the bigger municipalities, while 
it lost the control of the Polog valley, i.e. Gostiva and Tetovo. Some see the reason in the mutual 
support with VMRO-DPMNE which “proved a failure” so that we had a “triumph for VMRO and 
debacle for DUI”. 

• Another reason for the media to comment on DUI's "debacle" was the fact of the "clear" victory 
for Sadi Bexheti in Tetovo which showed that "people may have written DPA off prematurely”. The win 
in the mayoral race in Tetovo was seen by the media as injection of new energy into the DPA, especially 
after the internal rift in the party and the leaving of a part of the membership led by Imer Selmani, then 
the vice-President of the party. The media noted that for the Albanian parties, the Office of the Mayor in 
Tetovo has the same importance as the Office of the Mayor of Skopje for the Macedonians. DPA’s 
success in Tetovo is related to the passive attitudes adopted by DUI, but also to numerous political 
deals. The media summarized and further augmented the expert view that “Selmani is a threat to DUI”, 
emphasing Selmani’s rising profile and the falling importance for DUI. 
 

2.1.1. Comparative data on the coverage of campaign activities of political parties, 
coalitions and candidates running in Elections 

The detailed statistical overview of the coverage in each individual media, broken down by political 
parties and coalitions, is attached to this report (Table on Intensity of Coverage Per Media).  

 

2.2. COMMENT ON THE TREATMENT THE MEDIA RESERVED TO THE TOPICS COVERED BY THIS 
ANALYSIS 

VMRO-DPMNE (The For Better Macedonia Coaltion; candidate Gjorge Ivanov); 
Noting that the Government, Prime Minister and VMRO-DPMNE totally dominated and 

micromanaged Ivanov’s campaign, the media expressed serious doubts about the independence of the 
President-elect. However, there were doubts expressed about his personal political integrity and identity. 

In the view of the media, Ivanov faces the challenge to establish his own identity in relation to the 
Prime Minister and the Government. Reporters saw evidence of Ivanov’s political inferiority when the 
final speech in the rallies was reserved for the Prime Minister, but also the fact that his TV appearances 
were decided by Gruevski’s office and that his statements were usually written by Government 
employees (as presented in the article "Between the Rudder and the Paddle”, "Dnevnik”, April 6, 2009). 
After the elections, most media pointed out that Ivanov will not be president of all citizens, since the 
Albanian electorate didn't vote for him.  

His election with a “narrow” census, assisted by the extreme promotion of Government’s investment 
projects and the institutions’ involvement in his and VMRO-DPMNE’s activities that earned strong 
criticism by the media. The incident at the protest rally of the architecture students just increased the 
criticism, augmented with the generally negative public uproar over the issue. Government policies 
faced increasingly intensive and explicit media criticism.  

The issue of the Election census was comprehensively approached and covered in the period between 
the two rounds of elections. The required census was brought in connection with the need for Selmani’s 
and Boškovski’s voters, as well as those of the DUI, to turn out and vote in the second round. The 
estimates created space for articles that elaborated on various deals possible between the two rounds, 
with the focus primarily on the negotiations between the two partners in the ruling coalition - VMRO-
DPMNE and DUI. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 6 
NGO Info-center, April 2009  

The media paid great attention to the deal the two parties reached that provided that VMRO-DPMNE 
was to support DUI's mayoral candidates in Struga, Gostivar and Tetovo, while DUI had to return the 
favour in Resen, Kruševo, Veles, Karpoš and the City of Skopje. Also, DUI was to back VMRO-
DPMNE's presidential candidate Gjorge Ivanov. That agreement was subject to special analyses 
motivated, on one hand, by DUI's failure in the local elections in Tetovo and Gostivar and, on the other 
hand, the low turnout of Albanian voters in the Presidential Elections. 

In their analysis of the initial reactions of the opposition parties and the expert community to the 
election of Gjorge Ivanov to the Office of the President, the media focused on two key issues - 
legitimacy and authority the future president will have. 

Almost all media noted the weak turnout of the Albanian voters in the second round of Presidential 
Elections. 

According to AlsatM TV (broadcasting in Albanian) „Gjorge Ivanov was elected president, but 
without the votes for the Albanians and in spite of the agreement VMRO-DPMNE and DUI made” 
(April 6). The low turnout of Albanian voters ("approximately three percent"), according to "Koha" 
daily and the analysts it quote, manifests the actual reception of policies applied and promoted by 
VMRO-DPMEN and its candidate. That opinion was condensed in the headline "Albanians Denounce 
the Concept of Church-Building" ("Koha", April 7). On the turnout of Macedonian Albanians at the 
ballot, or the lack thereof, "Koha" analized the agreement reached by Ahmeti and Gruevski. The daily, 
nonetheless, put the blame on VMRO-DPMNE: “DUI feels betrayed by VMRO” (“Koha”, April 8).2 
“Nova Makedonija” daily also noted that “In Tetovo region ‘presidential’ ballot boxes remains half 
empty” and that “Albanians in Struga, too, voted for the mayor, but not for the president”. The daily 
concluded that “Ivanov (and Frckoski) failed to win over the Albanian voters”, blaming them for the 
fact that “neither Ivanov nor Frčkoski showed any interest to win over the votes of the Albanians 
("Nova Makedonija", April 6). The daily also criticized the agreement reached by the Government 
coalition partners, VMRO-DPMNE and DUI. The daily noted it was “ultimate unprinciple rape of the 
right to democratic choice" ("The People Learned their Lesson, it's Now the Politicians' Turn to Learn 
Theirs"; "DUI will Investigate if VMRO-DPMNE Voted for Hazbi Lika in Tetovo”; “Nova Makedonija”, 
April 7, April 8).  

 “Vreme” had no doubts that VMRO-DPMNE “triumphed” in the elections, which didn't stop the 
daily from criticising the party for some aspects of the campaign, or the Government for the moves it 
made. After the first round, “Vreme“ noted that VMRO-DPMNE “strengthened its rule vertically and 
horizontally”, winning a lion's share of the local governments and possibility to realize its plans, but 
also "...a historical responsibility to solve the difficult problems...", denied of the opportunity to "use as 
excuse any obstacles, or to feel obligated to worry about its public ratings for the foreseeable future..." 
(”Everybody Claim the Victory”; VMRO with a Triumph, DUI with Debacle”, March 24, April 7). 

One characteristic of the reporting during the period covered by this report is the great attention that 
the media paid to the protests held on the central square in Skopje. However, the common note for the 
majority of the media included in this report is that they directly, or indirectly, stood in defense of the 
right to protest and were opposed to any use of violence of any kind. Majority of the media didn't 
express direct opinions either pro or against some of the involved entities, but presented the views of all 
involved (politicians, experts, NGOs, diplomats) who condemned the violence. The incident on the 
“Macedonia” square in Skopje was used by the media for serious criticism of the violence used by the 
supporters of the initiative to build a church on the square who defended their cause with fists and 
                                                 
2 In the article "Amnesty for Sopot, Brodec and Ibrahim Sulejmani” (March 26), “Koha" noted that “Gjorge Ivanov, at 
the times when he was nobody, gained certain notoriety with his views against the territorial division of the country, 
that gave the Albanians not more than 11 percent of the country. For that gentleman, that was too large a territory to 
be governed by Albanians and he saw that as giving up to the Albanians”. On the other hand, the daily suggested to 
Albanian leaders to bargain with the votes of the Macedonian Albanians and condition the support in the second round 
with an amnesty for several convicted Albanians who “are no criminals” and “convicted by politics, can be released by 
politics”. In that context, the daily appealed to the leaders of Albanian parties: “You know that Frckoski and Ivanov are 
prepared to amnesty them to get our votes”. “Koha” believed that “250,000 Albanian votes will again decide the future 
president of the country”. After Ivanov’s victory, the daily didn’t minimise the role of Albanian votes, considering the 
three percent of the Albanians that did come out to vote contributed to reach the 40 percent threshold and decided the 
winner (“The 3 percent of Albanians elected Ivanov”, April 7). 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 7 
NGO Info-center, April 2009  

insults. The Government and the Prime Minister were strongly criticized for their lukewarm reaction. 
“Nova Makedonija”, for example, comments that “when students are getting beaten – the Prime 
Minister should apologize for the non-democratic environment in the country that made the incident 
possible (it is his job to provide a secure environment, see the example of France)” (“Manifesto of 
Suppressed Uprising”, “Nova Makedonija”, April 1). A1 TV indirectly criticized the inefficient reaction 
of the MVR in the reports that the Police identified two of the attackers, while the broadcaster presented 
footage in which more than two persons were clearly identifiable.3 “Dnevnik” criticized the Government 
of promotion of nationalism and xenophobia, authoritarian and totalitarian tendencies (“The Swastika 
Squad from Duraku Street”; “Greenhorn Government, Sensible Public”, “Dnevnik”, April 1 and April 
2).4 

 “Večer” daily and Sitel TV continued with their outright support for the Government and its 
policies, the Prime Minister, VMRO-DPMNE and candidate Ivanov. 

After the final results were published, Sitel TV noted that with the 55 municipalities won by VMRO-
DPMNE-led coalition and the 12 municipalities won by DUI, the “ruling coalition got massive support 
for its policies and trust for the policies they are expected to implement in the future” (April 6). 
Ivanov’s victory, on the other hand, was reported with an opinion that he was the president “that 
nobody objects”, i.e. "is the first president of Macedonia elected without ballot stuffing, blackmail and 
deals between political parties, without violence, in elections that nobody disputes” (April 6). “Večer” 
daily, too, reporting on the results of Presidential Elections, pointed out that “this is the first President 
elected without ballot stuffing, without violence and incidents on the ballot day” (“Macedonia Got a 
President, One for All”, “Večer”, April 7). Unlike the other media, “Večer” didn’t tie the ruling VMRO-
DPMNE to the events on “Makedonija” square in any way or fashion, but laid all the blame on SDSM 
and President Branko Crvenkovski. The daily put emphasis on the views of the Prime Minister Gruevski 
and the official reports the Ministry of Interior issued on the incidents. MTV1 reports on the incidents 
was neutral in tone, with a note that there were „...protests ‘for’ and ‘against’ the plans to build a 
church on ‘Makedonija' square” which erupted in “... violence between the two opposed groups”, and 
the broadcaster didn’t point out who provoked the incidents (MTV1, March 3). Thus, the broadcaster 
suggested that the responsibility is divided equally among the two groups of protesters.  

 

SDSM (Ljubomir Danailov Frčkoski) 
The media were largely satisfied by SDSM's tally in the elections, i.e. the relatively big number of 

votes for Frčkoski, but also for SDSM and the opposition in general. Some media saw that as a positive 
impulse in the development of Macedonian democracy, while some believed that it was just 
maneuvering of political parties in the political process. Some media saw that as a sign of "a waking 
opposition", that "for the prime minister, the time of advertisements, statues and empty rhetoric slowly, 
but steadily, passes away" and that "Macedonia is waking from the orange enchantment". Other media 
believe that the results “reflect a picture of a party wiped out, of a formerly great party on the political 
scene who can’t seem to come to his senses” (referring to SDSM), i.e. that “SDSM failed in the 
elections in spite of the prevailing, dominant and even aggressive support in the media”. 

There was a general conclusion that the solid number of votes won by the parties and candidates that 
are not part of the ruling coalition and are outside the big shadow cast by VMRO-DPMNE did get the 
attention of the media. There was a prevailing opinion that the political mood is starting to shift and that 
the "citizens didn't dismiss the option promoting a compromise” (on the name dispute with Greece). 

                                                 
3 A1 TV aired on several occasion frozen images the clearly show four or five of the instigators of the violence, 
marking their faces with red circles. The same footage was used to illustrate reports presenting different opinions on the 
incidents (March 28-31). 
4 “Anathemas flow from the headquarters of fundamentalist conservativism... There is no greater tragedy than the 
moment demagogy turns into state ideology. There is no greater evil, racism, fascism and madness if you mark the 
people as unwanted for their ethnic origin”; “From that source of authoritarian and totalitarian rule come orders to be 
happy that somebody else thinks for us and makes all decisions... The campaigns of brainwashing produce the 
prototype of desirable citizen – poor, manipulated, crushed and silent”... 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 8 
NGO Info-center, April 2009  

Sitel TV and “Večer“ maintained their critical treatment of SDSM and Frčkoski during the whole 
campaign, presenting the opposition in a negative light, all the while emphasizing the positive views of 
the Government. Public service broadcaster MTV1 was openly, while Kanal 5 TV was partially inclined 
to favour the Govermnent. “Nova Makedonija” was a staunch and uncompromising critic of the 
opposition, SDSM in particular, of Frčkoski and Crvenkovski. Some media (“Utrinski vesnik", 
"Dnevnik") were softer and more moderate in their comments on SDSM and its candidate, in contrast to 
the emphasized critics” of the ruling coalition, the Government and candidate Ivanov. A part of the 
other media, equally criticized and praised Government and opposition parties and candidates (A1 TV, 
"Vreme", "Koha").A few media were neutral, offering little, if any, analyses, comments and opinions 
(AlSatM TV, Telma TV). 

After the elections, “Večer” continued its feud with the opposition and the media critical of the 
policies and governing practices of the ruling coalition, especially in the context of the announced return 
of incumbent President Crvenkovski on the helm of SDSM ("SDSM Wires an Ethnic Time Bomb in 
Macedonia"; "Crvenkovski and Kerim Work to Undermine Presidential Elections so they Fail”, April 8 
and March 28). The vote tally of independent candidate Ljube Boškovski, in “Vecer’s” view, result 
from the “direct support by SDMS voters with intent to present some sort of rift in the ruling party” 
(“SDSM pumped Ljubes tally and halved its own result”, “Večer“, March 25). Sitel TV commented 
after the second round of elections that SDSM failed in the elections in spite of the “prevailing, 
dominant and even aggressive support in the media” (April 6). To put an emphasis on SDSM’s defeat, 
Sitel TV reminded the public that the 2008 Parliamentary Elections, in which the party won more votes 
than Frčkoski total in these elections "were seen as a serious defeat”, leading to Radmila Šekerinska's 
resignation form party presidency (March 24).  

Between the two rounds of elections, the media were mostly interested in the negotiations and 
bargaining between the parties. Writing about SDSM's expectations regarding Presidential and Local 
Elections, such bargaining obviously included DUI, Ljube Boškovski and Imer Selmani, due to the 
actual events and existing realities ("Possible Deals Concentrate on Boškovski, Selmani and DUI", 
"Nova Makedonija", March 25)5. In an article titled “Bargains Made on the Census and Shady Deals to 
Push for Early Elections" (March 27) "Nova Makedonija" predicted the events will develop along the 
"second direction of the scenario", according to which "Ahmeti's party will lie low until the end of the 
Elections, and will then present Gruevski with demands that he would find unacceptable". The daily 
predicts that “with joint forces, in eight to nine months, they could provoke a crisis that could be 
resolved with early parliamentary elections". Ljube Boškovski and his surprising tally of 150,000 votes 
are related by “Nova Makedonija” to Crvenkovski’s plans, reporting that in their meetings "the 
incumbent President didn't ask for support for Frčkoski, but promise from Boškovski that he won't 
endorse Ivanov", March 27). “Dnevnik" reported that SDSM negotiated with Ljube Boškovski and Imer 
Selmani ("Boškovski Negotiates with Crvenkovski", March 26), while it cancelled its support to Stevčo 
Jakimovski (LDP's candidate for Mayor of Karpoš Municipality), since LDP "had no plans to redirect 
Nano Ružin's voters towards Frčkoski" ("SDSM Gives Up on Stevčo", March 26). Invoking anonymous 
sources (sources in the opposition party, sources in SDSM), “Dnevnik”, too, speculated that discussions 
were held for "preparation of the ground for early parliamentary elections to be initiated by SDSM and 
DUI” (“Zaev Recruits Ahmeti”, March 28). Sitel TV discussed the same topic: “fierce opponents" 
Boškovski and Frčkoski “join forces in a campaign” and “defend Greek interests, spitting on the 
national interests of the Republic of Macedonia” in a TV show aired on the Greek National TV 
dedicated to the name-dispute; also “Ljube Boškovski went this morning for a lecture by Crvenkovski" 
(March 25). A1 TV also speculated on secret negotiations between political parties to ensure mutual 
support. The Zaev-Ahmeti meeting was covered with official and unofficial information, but also with a 
hint of irony, such as in the note "all together and all for themselves". Kanal 5 TV also note that 
“tactical play and pre-election bargains put to the fore some rather improbable combinations” (March 
                                                 
5 SDSM’s expectations that “in the best possible case their candidate could win about 400,000 votes from pro-
European voters” relate to party’s calculations that it could collect “about 90% of Ružin’s votes, about 40,000 votes 
that Selmani won in central and eastern parts of the country, the voters disappointed in SDSM that it had to win back. 
SDSM counts on at least a half of votes that went to Boškovski, assuming that the other half will go to VMRO-DPMNE 
or will not vote at all in the second round”. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 9 
NGO Info-center, April 2009  

26). In the article "Amnesty for Sopot, Brodec and Ibrahim Sulejmani” (March 26), “Koha" Daily 
proposed an initiative to the parties of Macedonian Albanians to condition the Albanian turnout in the 
second round, reminding the general perception of Albanian population of candidate Frčkoski (VMRO-
DPMNE’s candidate was also mentioned in the same article). The daily believes that both candidates 
“more or less are Albanian-haters", pointing out that "Albanians from Skopje won't forget the role he 
(Frčkoski) played in the events in Bit Pazar (in Skopje) when two innocents Albanians were killed, on 
his orders, by the police and hundreds of others were harassed”.  

 “Večer“ constantly warned of “conspiracies to cause a failure of presidential elections” 
(“Crvenkovski and Kerim Work to Undermine the Presidential Elections!", March 28). On the other 
hand, in a single positive opinion on the opposition during the whole campaign, Sitel TV praised acting 
leader of SDSM Zoran Zaev who “expressing exceptional correctness and culture”  appealed to the 
voters to come out and vote in the second round (seen as “positive political statement”, March 31). 
Contrary to “Večer's” claims, A1 TV quoted an unnamed source in SDSM saying that “risking a defeat, 
they still lobby for elections to succeed and president is elected”, so that VMRO-DPMNE will have no 
excuse to avoid its responsibility (April 1).  

All media focused on the protests on "Makedonija" Square that resulted in violent incidents. “Večer” 
was among the few media who offered little or no criticism of the violent mob that attacked the 
students. The daily presented the information in a manner to suggest a link between the protests and the 
opposition SDSM and, again, Crvenkovski, using the events for another attempt at discreditation 
("Chaos and Unrest: Branko is Back!" and "How Sonja Ismail, Vlade Milčin and Jovan Despotovski 
became architecture students” March 30). The daily used its coverage and comments to put the whole 
blame for the incidents on SDSM. “Vreme” criticized both SDSM and VMRO-DPMNE. According to 
the daily, SDSM “incited” the students and even the most naive among us didn’t believe it was a 
“spontaneous civic gathering of a group of young people”, while VMRO-DPMNE “activated its hawks 
to recruit a group of crusaders that were to fight the heretics with all they had” (“Rape”, March 30). 
“Nova Makedonija” condemned the violence, but did comment on the protests from the point of view of 
political (opposition) influence on their logistics. For that reason, the daily was equally critical of the 
two parties (“Thugs Beat Up People in the Name of the Church”, “Don’t Suffocate Skopje”, “Manifesto 
After the Suppressed Uprising” and “The State will Colide with the Constitution if it Finances the 
Building of the Church”, “Where Were You then, Students!” and “Enough of the Faking”, March 30, 
March 31, April 1/2, April 3). 

To “Vreme” daily, it was clear after the first round of elections that SDSM still has its loyal 
following, managing to attract some new voters (“Elections Suprisingly Predictable", March 24), while 
it noted after the second round that the failure should shake up the opposition that is a need of serious 
reform, since the country needs strong opposition. The daily condensed its opinions in the headline 
“SDSM Puts All Hopes on Branko Crvenkosvki” (April 8). Crvenkovski’s return at the helm of SDSM 
was seen by “Utrinski vesnik” as a sign of hope that SDSM will return to its strong position in national 
politics. The daily pointed out that the party will focus on the economy, social issues and human rights 
(“After the Defeat, SDSM Waits for Crvenkovski to Return", April 8). “Utrinski vesnik" believes the 
opposition should offer a true alternative, noting that "the leftist social-democrats will have to walk 
through hell and back to convince the citizens that they are a true alternative, with ideas and solutions, 
not just a party capable of criticism" ("Election Wake-Up Call", "Utrinski vesnik", March 24).  
 

DUI (Agron Buxhaku) 
DUI was the most attractive Albanian political entity for the media, both in the period between the 

two rounds and after the elections. That media attention was due to several reasons. In the beginning, 
the media observed DUI as one of the key factors, together with Boškovski’s and Selmani’s voters, to 
secure the 40 percent turnout census necessary in the second round of Presidentail elections, but also in 
terms of possible deals inside the ruling coalition (at one point connection was made with SDSM, too, 
regarding the possibility to provoke early parliamentary elections). The party become even more 
interesting after it found itself in a position of threaten primacy in the Albanian political bloc after the 
defeats in the local elections in Tetovo and Gostivar. 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 10 
NGO Info-center, April 2009  

“Nova Makedonija” daily lead the way among Macedonian language media in terms of its interest in 
DUI (see the Table attached at the end of the report). DUI was presented as a protagonist in the 
bargaining surrounding the census and the behind-the-scene negotiation to provoke early elections, in 
the various scenarios developed by both VMRO-DMPNE and SDSM. On the relations inside the ruling 
coalition, the daily noted that “the two leading parties play their own games", so, "Nova Makedonija" 
reports that "DUI believes Gruevski wants to secure a new Albanian partner should DUI decide to leave 
the Government”, most likely Imer Selmani and his New Democracy party” (“Bargaining the Census 
and Behind the Scenes Games to Provoke Early Elections”, March 27). In the same article, the daily 
predicts, on future relations between DUI and SDSM, that “with joint forces, in eight to nine months, 
they could provoke a crisis that could be resolved with early parliamentary elections”. After the 
elections, invoking “high ranking sources in the party”, “Nova Makedonija” pointed out that "the 
Democratic Union for Integration will seriously review the results in the local elections in Tetovo to 
determine if VMRO-DPMNE voters supported their own candidate Hazbi Lika" ("DUI will Investigate 
if VMRO-DPMNE Voted for Hazbi Lika in Tetovo”; April 8, April 9).  

Almost all media involved in this monitoring program reported on DUI's activities in reports that 
simultaneously analyzed the election results and party's relations with VMRO-DPMNE. 

The results of the second round added fuel to the media suspicions about VRMO-DPMNE and DUI 
actually sticking to the deal they made before the ballot day. Almost all media reported on expert 
opinions and views presented by anonymous sources, usually “party officials”, on the perceived respect 
of the agreement VMRO-DPMNE and DUI reached on the local and presidential elections, with 
suspicions expressed if Macedonians in Tetovo actually voted for Sadi Bexheti, or that DUI failed to 
support mass support among Macedonian Albanians for Gjorge Ivanov. 

Analyzing results as a whole, “Vreme” daily noted that DUI suffered a “fiasco” in the elections, 
remaining the “the strongest party in the Albanian bloc” in terms of total number of votes and mayors, 
but is “truly the biggest loser in the elections”, winning only in Struga and Cair among the bigger 
municipalities. According to the daily, one reason lies in the announced mutual support with VMRO-
DPMNE which “proved a failure” (“Triumph for VMRO and debacle for DUI”, April 7). “Vreme” 
speculated that “DUI may demand a new agreement”, i.d. redefinition of its relations with VMRO-
DPMNE, “or face further decline” (“DUI Will Seek New Agreement with Gruevski”, April 8). A1 TV 
speculated that some members of DUI held doubts about the success of the Presidential Elections (April 
1), and commented on the promises made to DUI for its support for Ivanov (April 2)6, and the possible 
cooperation of DUI with SDSM (March 27). The broadcaster carried speculations coming from DUI 
about possible "reshuffle of Government cabinet" (April 1), and the denials of the party that "the defeat 
in Tetovo will shake the foundations of the ruling coalition" (April 8). “Dnevnik”, too, reviewed the 
various deals DUI made with SDSM and with VMRO-DPMNE, but pointed out that the party 
constantly loses its standing in the Albanian electorate. Invoking its sources (“high ranking DUI official 
told ‘Dnevnik’”), the daily comments that “DUI has been in shock for two days now after the defeat in 
Tetovo, Gostivar and Aračinovo”, but that the party will “demand from the Prime Minister an 
explanation why VMRO-DPMNE didn't honor the agreement for mutual support..." (“Tetovo Shakes Up 
VMRO-DPMNE and DUI", April 8). The daily noted that the Albanian electorate demonstrated integrity 
and refuses to be directed by party goals. Similarly, the other Macedonian language media put emphasis 
on the fact that DUI was the biggest loser in the elections, losing the trust of the voters. The reasons for 
that lost trust was sought in the betrayed will and unrealized rights of the citizens (“Census and 
Celsius”, “Dnevnik”, April 7). "Utrinski vesnik“ commented that the abstinence of Albanian voters was 
a form of “silent boycott”, due to lacking motives to come out and vote and the refusal to accept the role 
of “and object of political deals with unclear goals and aims”. According to the daily, Albanians didn’t 
vote for Ivanov because of his “rigid positions on the Ohrid Agreement, the territorial division, his 
murky views on the solution to the name-dispute", while they won’t forget Frčkoski's term as minister of 
police and the events in Bit Pazar (“Painted in Orange”, April 7). The daily concluded that DUI lost the 
Polog valley because of its marginalized role in the Government (“Those well-informed tend to 

                                                 
6 The editorial office commented on the views of Agron Buxhaku, who made it clear in the last debate on A1 TV that 
“his votes will go to Gjorge Ivanov, under condition that an Albanian is voted president in 2014” (March 25). 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 11 
NGO Info-center, April 2009  

comment that the outcome is a reflection of the party’s participation in the Government, which is seen 
as marginalized”, “DUI Lost the Polog”, April 7). According to “Utrinski vesnik”, DUI lost its 
positions in the Albanian electorate because of its coalition with VMRO-DPMNE, emphasizing that 
“the relationship in the ruling coalition took its toll on DUI which loses its primacy as the main 
political party in the Albanian camp” (“Gruevski Increases his Power”, March 24). Before noting that 
“nobody knows who supports whom”, AlSatM TV asked the rhetorical question and concluded, with 
irony, that “DUI supports VMRO-DPMNE in the second round and Ahmeti demands that Gjorge Ivanov 
is voted in as President – is this an agreement or April Fool’s Day joke” (April 3 and April 1).  

In a series of articles, “Koha” daily tried to promote the idea to trade the votes of Macedonian 
Albanians for the freedom of several prisoners. Through statements of analysts, NGOs, politicians, the 
daily noted and appealed the fate of the prisoners is in the hands of Albanian politicians in Macedonia. 
“Ahmeti, Thaqi and Selmani should come forward with a demand for their liberation. The candidate, 
who promises to free them, will have the votes of all Albanians in the second round... Their fate is in 
your hands, Albanian politicians. You know that Frčkoski and Ivanov are prepared to amnesty them to 
get our votes”, said “Koha”. The main point of the daily’s coverage was in the fact that it met nothing 
but silence among the named politicians, leading it to conclude that “Sopot and Brodec are the Pepper 
that Iritates Ahmeti” (April 1). 

 “Koha” criticized both Ahmeti and Thaqi for condoning to “depreciation of the value of Albanian 
votes” when election census was reduced from 50 to 40 percent turnout. “Koha”, too, believed that 
“DUI felt betrayed by VMRO” after the voting (April 8). 

Kanal 5 TV alone was adamant that “in spite of the doubts that VMRO-DPMNE’s votes went to 
DPA, Ahmeti will remain partner with Gruevski" (April 7). 

 

DPA (Mirushe Hoxha) 
When analysing the election results, the media commented that DUI suffered a "debacle" due to, 

among other things, the "clear" victory for Sadi Bexheti in Tetovo which showed that "people may have 
written DPA off prematurely”. The media note that, although it was one mayoral position, its 
importance helped "DPA to avoid a total defeat and gave the party reason to celebrate". The win in the 
mayoral race in Tetovo was seen by the media as injection of new energy into the DPA, especially after 
the internal rift in the party and the leaving of a part of the membership led by Imer Selmani, then the 
vice-President of the party. The media noted that for the Albanian parties, the Office of the Mayor in 
Tetovo has the same importance as the Office of the Mayor of Skopje for the Macedonians. DPA’s 
success in Tetovo is related to the passive attitudes adopted by DUI, but also to numerous political 
deals. 

In the context of political wheeling-dealing, A1 TV commented that, according to unnamed sources 
in DUI, “Thaqi’s sole battle is to ensure that Selmani doesn't win a single mayoral elections making 
him the leader of the Albanian opposition" (April 1). After the second round, when sources in DUI 
announced an analysis of the results and pointed out, indirectly, the origin of some of DPA's votes in 
Tetovo, the broadcaster informed that Thaqi and Boškovski met. A1 TV also quoted a source from 
VMRO-DPMNE that speculated that “the agreement between Thaqi and Crvenkovski worked out” and 
that “Ljube Boškovski's votes wento to DPA, i.e. it candidate Bexheti" (April 8). A1 TV reported all 
such speculations regarding DPA’s tally in the elections, but refrained from further comments. On the 
other hand, the media didn't perceive DPA as a factor that could have serious impact on the presidential 
race. The party's own position that it is focused on the local elections worked in favour of such a view, 
so it was presented predominantly as the party "that shows little interest in the second round of the 
Presidential Elections". The results in the Albanian political camp, according to experts quoted by 
“Nova Makedonija”, indicate that “for the first time, we see a major dissipation of Albanian votes, 
which could benefit primarily VMRO-DPMNE and PM Gruevski". According to the daily, Bexheti’s 
victory in the Tetovo mayoral race is the key event that will help DPA survive as an important political 
factor in the national political scene ("Elections Bring About Great Dissipation of Albanian Votes”, 
April 7). 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 12 
NGO Info-center, April 2009  

Sitel TV commented on another aspect of DPA’s election results. Immediately after the first round of 
Elections, Sitel TV noted that DPA is "truly in a “to be or not to be” situation after the elections", 
depending largely on "which path forward it may choose”. The broadcaster found the situation of DPA 
and SDSM quite similar, with both parties “facing numerous problems after the elections”, since 
charismatic leaders are no guarantee of a victory, while “the tastes of citizens have changed. They want 
honest people...” (24.01.2009). 

MTV1 alone among Macedonian language media commented on DPA's victory in Tetovo: “DPA 
celebrates Tetovo although it won nothing else" (April 7). 

 “Koha’s” approach to DPA is critical. Thaqi was attacked, too, by the daily, for agreeing last year to 
the lowering of the electoral census from 50 to 40 percent turnout, thus depreciating the value of 
Albanian votes, but also fo his passive policies that prevent Albanians in Macedonia from gaining 
stronger positions.7 

Unlike the other media, “Utrinski vesnik” kept its focus on the profiles of presidential candidates. 
The daily compared Hoxha to Arben Xhaferi, former leader and sort of a legend of the party, to 
emphasize similarities in their views and positions. The daily notes those were “the views on consensual 
democracy and parallel institution that were the focus of Hoxha’s policies, this time failed to irritate 
Macedonian ethnic community because of her personal charm that she used to great effect when 
presenting those views... Mirushe Hoxha proved she is a good politician...” “Utrinski vesnik” presented 
the dilemma if Hoxha will remain politically active and get a significant position in DPA hierarchy, or if 
she will return to the realm of academia (“Mirushe Hoxha - the Person of the Campaign”, March 26). 

 

ND (Imer Selmani) 
The media saw in Selmani’s results a potential for a new political force to be reckoned with by both 

Albanian and Macedonian politicians. The disproportion between his tally in the presidential elections 
and the much lower figures achieved by his party in the local elections, demonstrates the support that 
Selmani received from the non-Albanian population in Macedonia. There was a lot of speculation that 
Selmani may be inclined to join Gruevski, emphasizing his personal friendship with the prime minister, 
but also his possible with to enter the Government. The almost identical tallies Boškovski and Selmani 
won in the elections reserved them almost equal treatment by the media who emphasized the importance 
of their votes for the final outcome of the Presidential Elections. The analyses of their election results 
was seen by the media as a possibility to elaborate on the chances for emergence of a new political 
option that could "replace the eternal SDSM and VMRO-DPMNE".. 

 “Utrinski vesnik” commented that “Selmani was successful in the presidential race, but lost locally 
to DUI”, and was the first to predict that "Selmani is likely to get closer to his friend Gruevski". The 
daily noted that “Gruevski solidifies his power" (March 24). "Nova Makedonija“ noted that Selmani 
was “the first Albanian that broke the ice for Macedonian voters”. The daily’s attention was attracted 
not just by his result of 146,975 votes, but by the fact that "he presented something new in Macedonia, 
allegedly burdened by nationalism and stretched between the 'antiquisation' and 'Slavisation', the fears 
of divisions and dissolution of the state and the need to keep the backbone straight” (“Warning to 
VMRO-DPMNE, No Award for SDSM” and “Selmani Destroys Voting Traditions of Albanians”, March 
24). “Nova Makedonija” viewed Selmani’s role in the “games” played by VMRO-DPMNE to produce a 
new coalition, with New Democracy replacing DUI in the Government ("VMRO-DPMNE and DUI will 
Help Each Other in the Second Round”, March 24). Similar views were presented by “Vreme” daily, 
which interpreted the opinions presented by the analysts it consulted with the conclusion that: “Selmani 
Erodes DUI" ("Election Results Change the Political Landscape/Selmani Erodes DUI", March 26).  

                                                 
7 “Koha” ironically commented on the role played by Albanian parties: “Have you heard a demand that will strengthen 
the real position of Albanians in the country?”, only to respond itself: “Don’t worry, you haven’t and you won’t, since 
such ideas are absent from the heads of our politicians. The price is rather small to pay. The same as when they made 
Gligorov, Boris Trajkovski or Crvenkovski presidents. People who consider themselves Albanians and are involved in 
politics, profited themselves from the sale of over 250,000 Albanian votes” (“Amnesty for Sopot, Brodec and Ibrahim 
Sulejmani”, March 26). 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 13 
NGO Info-center, April 2009  

 “Vreme” comments that the elections “passed the Eropean test in democracy, but not the 
American” and that “they didn’t turn out to be a wonder of democracy – Albanian candidate in the 
second round, or even winning the elections with the votes of both Macedonian and Albanian voters”. 
The daily thinks it would have been too much to expect in a country that still licks its wounds earned in 
2001, but did emphasize that Selmani won the sympathies of many Macedonians, yet not enough to 
make it into the second round ("They All Claim they Won", March 24). Using the views presented by 
experts he consulted, "Vreme" noted that Selmani's tally was a surprise, especially in view of the 
"failure his party suffered on local level" ("Elections Surprisingly Predictable”, March 24). A1 TV also 
was impressed by the phenomenon of Imer Selmani. After the results of the first round were announced, 
A1 TV commented that Selmani, with his 150,000 votes, is "promoting himself as a significant player in 
the political arena" (March 23) and that “with 50,000 votes of non-Albanians and decisive victory in all 
areas with dominant Albanian population, Selmani tore down the ethnic and party barriers in the 
elections” (March 24). Selmani’s results were compared by A1 TV with the results of Albanian 
candidates in previous elections and concluded that "the almost 150,000 votes won by Selmani are the 
record for an Albanian presidential candidate" (March 24).  

 

Independent candidate Ljube Boshkovski 

The media kept their attention on Ljube Boškovski, considering him a serious factor that could 
decide the meeting of the 40 percent census in the second round, but also as a potential founder of a 
new political party, i.e. as person that would promote the idea of faction activities inside VMRO-
DPMNE. A part of the media held Boškovski in a positive view, some criticized and attacked him, 
while a number of them were neutral with very limited coverage or completely ignorred his candidacy. 

 “Utrinski vesnik” named Boškovski the Person of the day on March 26. The daily noted that, 
Together with Selmani, Boškovski “was the most pleasant suprise in the elections for president of the 
state". “Utrinski vesnik” pointed out that Boškovski succeeded as an independent candidate, “without 
strong party machinery to back him, with modest campaign and limited finances, to achieve results 
worth respect, especially for a former minister of police who is considered 'hard-line nationalist', a man 
who returned from the Hague Tribunal, but who managed to overcome his own shortcomings and 
recognized the European idea and Macedonian reality" ("Person of the Day: Ljube Boškovski", March 
26). “Vreme”, too, commented that Boškovski’s candidacy was "an achievement" that gains in 
importance having in mind that Macedonia will "remain for a long time in the firm grip of the 
'partocracy'" (meaning that party backing, not personality of the candidate, will decide the outcome of 
elections). “Vreme” says that Boškovski's voters could play an important role in the second round 
("Everybody Say they Won", March 24). “Nova Makedonija” also believes that the “bargaining focuses 
on Boškovski, Selmani and DUI”, because “no bargain may mean no census”. The daily concludes that 
“Boškovski will move to establish a new party” and in that regard, that "the third way faces a cross-
roads" (March 25/26/27). 

On the other hand, Boškovski had not only critics, but direct political opponents in some media. In 
the period between the two rounds of elections, Sitel TV continued to attack him using rather strong and 
suggestive language. Without commenting on his results directly in the context of the analysis of results 
achieved by Frčkoski, Sitel TV commented that Boškovski "definitely got half of his votes from SDSM", 
because the differences in the results of the party and its candidate show that “the votes cast for SDSM’s 
municipal council lists and mayoral candidates didn’t go to Frčkoski but to Boškovski” (March 24). 
That should be seen more as attempt to discredit his declared pro-VMRO orientation and affiliation 
rather than a praise of his skill to attract voters. Both before and after the elections, Sitel TV suggested 
that Boškovski is very close to SDSM. Several media were very interested in the meeting Boškovski 
held with President Crvenkovski. In that context, Sitel TV reported that “Earlier today, Ljube Boškovski 
went for a lecture by Branko Crvenkovski”. The broadcaster suggested that the sponsors "of the self-
proclaimed third factor on the national political scene" demand from his to create a party that will have 
“the sole task to spit poison on Gruevski” (March 25). Sitel TV commented “fierce opponents" 
Boskovski and Frckoski “join forces in a campaign” and “defend Greek interests, spitting on the 
national interests of the Republic of Macedonia” in a TV show aired on the Greek National TV 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 14 
NGO Info-center, April 2009  

dedicated to the name-dispute (March 25). “Večer” daily continued where Sitel TV stopped. It pointed 
at Boškovski as "one of the actors in the conspiracy Crvenkovski and Kerim prepare to orchestrate the 
failure of the presidential elections". “Večer” included “SDSM’s new player Ljube Boškovski” into that 
“conspiracy” because of the fact that “after his meeting with Crvenkovski yesterday, he said he won’t 
call his voters to vote for any of the candidates”, but also “didn’t call them to vote at all” 
(“Crvenkovski and Kerim Work Together to Undermine the Presidential Elections”, March 28). Ljube 
Boskovski and his surprising tally of 150,000 votes are related by “Nova Makedonija” to Crvenkovski’s 
plans, reporting that in their meetings "the incumbent President didn't ask for support for Frckoski, but 
promise from Boskovski that he won't endorse Ivanov".The daily presented its suspicions in an article 
titled “Bargains Made on the Census and Shady Deals to Push for Early Elections" (March 27). 
"Dnevnik“ holds quite the opposite opinion. The daily pointed out that it was Boškovski who asked for a 
meeting with Crvenkovski to inform him about the elections, while the caption under the photo of the 
two emphasized Crvenkovski’s role in redirecting Boškoski's votes to SDSM (“Will the supreme 
commander reroute Ljube’s votes to Frčkoski”; “Boškovski goes to Bargain with Crvenkovski”, March 
26).  

According to A1 TV, “in public they all fake certainty in the win for their candidate, and secretly 
negotiate”, with VMRO-DPMNE “hoping secretly”, that some of Boškovski’s votes will go to Ivanov 
(March 26). Kanal 5 TV pointed out that “Ljube Boškovski will try to reform VMRO-DPMNE” (March 
27).  
 
LDP (Nano Ruzin) 

The interest in the candidacy of Nano Ružin almost completely died out. The media simply carried 
the position he shared with LDP that they will leave it to the citizens to make their own choice what to 
do in the second round. 

A1 TV reported the information that LDP didn’t intend to trade the votes and redirect them to Ivanov 
or Frčkoski (March 24 and March 25). Regarding relations between LDP and SDSM, A1 TV informed 
that SDSM made it clear that “they will stand behind Stevče Jakimovski and Ace Kocevski to the end”, 
in spite of the fact they “parted ways with LDP and the clear message that Frčkovski should not count 
on their support and indorcement" (March 26). Sitel TV reported Ružin’s results in the first round and 
mentioned his name in the context of the “Rating” agency’s poll and analyses of the possible redirection 
of votes in the second round, noting that “Gjorge Ivanov could count, at best, on Boškovski's votes, 
while Frčkoski can count on Ružin's voters" (March 30). Apart from articles on possible calculations 
with Ružin’s votes and reports on his results in the elections, “Nova Makedonija” carried his statement 
that “he would not come out with a statement instructing his voters to vote for Frčkoski” (“Deals 
Concentrate on Boškovski, Selmani and DUI”, March 25).  



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 15 
NGO Info-center, April 2009  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

APPENDICES 



 

 
Media Monitoring in Republic of Macedonia 16 
NGO Info-center, April 2009  

INTENSITY OF COVERAGE PER MEDIA 

For the period: March 9-21, 2009 
 

 
 

 
 
 

Topic 

 
Media 

 
Total  
 (per 
topic) А1 Nova 

Makedonija  Vecer 
 
Vreme 

 
Dnevnik  

 
Kanal 

5 

 
MTV 1 

 

ALSAT 
M  
TV 

 
Sitel 

 
Telma 

 
Utrinski 
vesnik

 
Koha 

1. VMRO-DPMNE 
For Better 
Macedonia Coaltion; 

32 43 39 42 30 45 67 31 42 35 58 12 476 

2. SDSM 30 31 20 21 12 25 38 29 53 30 28 9 326 
3. DUI 9 17 6 11 9 7 8 9 11 6 8 42 143 
 
4. ND  5 12 3 4 4 3 6 19 5 2 2 14 79 
5. DPA 6 6 2 5 3 3 4 10 5 4 2 25 75 
6. Ljube Boskovski 6 9 4 4 3 2 5 3 4 4 4 1 49 
7. Nano Ruzin 3 0 0 3 0 0 0 0 0 1 0 0 7 
Total (per media) 91 118 74 90 61 85 128 101 120 82 102 103 1155


